Sunday, January 05, 2020

3 Tips Paling Asas Jika Anda Mahu Menjadi Jutawan


Charlie Munger adalah seorang jutawan dan naib pengerusi Berkshire Hathaway, sebuah syarikat kepunyaan Warren Buffett, individu paling dipercayai sehingga digelar sebagai orang kanan jutawan terkemuka dunia itu. Hebat, bukan?

Charlie Munger Jutawan

Pasti ramai yang tertanya-tanya apakah rahsia di sebalik kejayaan beliau? Nak tahu lebih lanjut tentang kisah inspirasi figura hebat ini? Teruskan membaca.

Terdapat 3 tips kejayaan yang didedahkan oleh Charlie Munger.

1. Cari Bakat Dan Kelebihan Yang Anda Miliki

Figura hebat ini mendedahkan kepentingan untuk mengasah bakat seseorang.

Melalui bakat tersebut, anda juga boleh mengetahui tentang apakah kelebihan yang dimiliki dan menggunakannya dengan sebaik mungkin.

Hakikatnya, kedua-dua aspek ini sangat penting untuk menentukan kejayaan anda pada masa akan datang. Terokai bidang kerjaya yang menepati bakat anda.

Berdasarkan pengalamannya sebelum ini, Munger mengambil masa yang lama untuk memilih kerjaya yang bersesuaian dengan bakat yang dimilikinya.

Sebelum mula berkhidmat di Berkshire Hathaway, beliau telah membuka sebuah firma guaman.

Ketika itu, beliau mula memerhatikan bagaimana pelanggannya melabur dan percaya bahawa beliau boleh melakukannya dengan lebih baik.

Setelah pertemuannya dengan Warren Buffett, beliau memutuskan untuk meninggalkan bidang guaman dan menceburi dunia pelaburan.

Di samping itu, pengetahuan tentang bakat dan kelebihan yang dimiliki dapat membantu seseorang untuk memilih pelaburan yang bersesuaian.

Contohnya, beliau dan Warren Buffett hanya melabur dalam perniagaan yang mereka fahami dan mempunyai kelebihan berkaitannya.

2. Belajar Daripada Kesilapan

Munger menegaskan bahawa tiada siapa yang dapat mengelakkan diri daripada melakukan kesilapan.

Oleh yang demikian, kita perlu belajar untuk tidak mengulanginya lagi. Seperti dalam pelaburan, anda tak mungkin lari daripada kerugian.

Berdasarkan kerugian tersebut, anda boleh belajar bagaimana untuk mengurangkan atau mengelakkan kesalahan yang sama ketika melabur. Pengalaman adalah guru yang paling berharga.

Jangan takut untuk melakukan kesilapan! Jika tak berbuat silap, mana mungkin kita dapat belajar!

3. Jangan Takut Untuk Mengatakan ‘Tidak Tahu’

Setiap manusia mempunyai kelebihan dan kelemahan masing-masing. Jadi, sangat mustahil bahawa seorang individu mampu mengetahui tentang segala perkara.

Oleh itu, anda tidak perlu takut untuk mengakui kelemahan diri sendiri. Mengaku sahaja jika anda tidak tahu.

Hakikatnya, ia bukanlah suatu tindakan yang memalukan, sebaliknya anda adalah seorang yang berani!

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: intraday

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon