Thursday, November 14, 2019

10 Penyakit Utama Pembunuh Lelaki Di Malaysia


Dikatakan bahawa, kebanyakan penyakit sebagai pembunuh utama di Malaysia secara meluas adalah disebabkan oleh pengambilan makanan, tetapi dari jumlah ini, apakah penyakit-penyakit utama yang paling banyak menyebabkan kematian golongan lelaki?

Penyakit Lelaki
Gambar hiasan.

Menurut kajian, dibawah ini adalah penyakit-penyakit utama yang paling banyak memberikan risiko kepada golongan lelaki di Malaysia.

1. Penyakit jantung

Lelaki secara kebiasaannya akan mengalami penyakit jantung 10–15 tahun lebih awal berbanding wanita. Oleh itu, lelaki mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk mati pada umur yang lebih muda berbanding wanita akibat penyakit jantung.

2. Kanser

Kanser paru-paru adalah yang paling banyak membunuh kaum lelaki dan kebanyakkannya boleh dihalang. 90% kanser paru-paru adalah disebabkan oleh rokok. Bagi lelaki yang merokok di luar, harus lebih berhati-hati disebabkan ini.

3. Kecederaan

Walaupun jika diikutkan, ia tidak dikategorikan sebagai satu penyakit, kecederaan tidak sengaja seperti kemalangan jalan raya adalah antara pembunuh tertinggi bukan sahaja di Malaysia, tetapi di seluruh dunia.

4. Strok

Strok terjadi apabila pengaliran darah ke kawasan otak terganggu sama ada oleh darah beku yang menyekat arteri atau saluran darah yang pecah. Disebabkan kebanyakan mangsa tidak sedar apabila diserang, itulah sebabnya ia sering dipanggil pembunuh senyap atau silent killer.

5. Penyakit paru-paru

Jangkitan paru-paru adalah penyakit maut di Malaysia. Ini adalah masalah kesihatan yang sangat serius kerana mereka sering terdedah kepada pelbagai jenis virus selesema dalam cuaca tropika yang tipikal.

Penyakit paru-paru adalah berbeza daripada kanser paru-paru di mana masalah ini melibatkan keradangan paru-paru yang menyebabkan kematian atau komplikasi lain.

6. Diabetes

Antara penyakit yang paling banyak didengar di Malaysia, penyakit ini di masa kini perlu diberi perhatian kerana jumlah mangsa yang semakin meningkat.

7. Influenza dan pneumonia

Penyakit ini adalah sangat berbahaya kerana ramai yang menganggap selesema sebagai masalah biasa dan mereka tidak menyedari bahawa ia adalah antara punca kematian tertinggi di Malaysia. Ini memyebabkan jumlah mangsa penyakit ini yang terus melonjak.

8. Penyakit buah pinggang

Penyakit ini berlaku apabila buah pinggang menjadi rosak dan hilang keupayaan untuk menapis darah. Penyakit buah pinggang sering berlaku secara perlahan-lahan dan hanya akan dapat dikesan sehingga buah pinggang hampir gagal berfungsi. Dua penyebab utama penyakit buah pinggang adalah kencing manis dan tekanan darah tinggi.

9. Penyakit Alzheimer

Penyakit Alzheimer adalah penyakit degeneratif progresif otak yang tidak boleh diubati. Orang yang mempunyai penyakit ini lama-kelamaan bukan hanya akan kehilangan ingatan, tetapi juga penurunan dalam keupayaan untuk berfikir dan memahami.

10. HIV/AIDS

Tidak dapat dinafikan lagi, jangkitan virus HIV/AIDS adalah salah satu pembunuh utama di Malaysia dan juga diseluruh dunia. Jumlah mangsa yang maut akibat penyakit ini juga telah meningkat setiap tahun.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: sicanggi

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon