Jumaat, April 19, 2019

Benarkah Sedekah Memanjangkan Umur?


Loading...

Sedekah merupakan pemberian dari seorang yang diberi kepada orang lain disertai rasa ikhlas dan salah satu manfaat sedekah ialah mampu memanjangkan umur orang yang bersedekah tetapi, dalam dalil yang lain mengatakan bahawa umur manusia itu telah ditentukan jauh sebelum manusia dilahirkan.

Sedekah panjangkan umur

Pertanyaannya, apa sebenarnya maksud sedekah itu memanjangkan usia? Memang benar umur manusia itu telah ditentukan oleh Allah jauh sebelum manusia itu dilahirkan ke dunia, tapi sedekah boleh memanjangkan umur itu juga benar, tetapi kita jangan salah memahaminya.

Ada dua pendapat mengenai perkara ini.

1. Umur yang ditentukan Allah pada zaman azali atau jauh sebelum manusia itu dilahirkan adalah umur yang akan dipakai di alam dunia dan alam kubur.

Contoh, seseorang yang diberi umur 100 tahun oleh Allah, 50 tahun di dunia dan 50 tahun di alam kubur, ketika orang ini rajin bersedekah maka dengan izin Allah umur yang akan di pakai di alam kubur akan di pindahkan sebahagian ke alam dunia sehingga umurnya yang di dunia menjadi lebih panjang.

2. Seseorang yang rajin bersedekah akan mendapat kesan positif dari orang yang ada di sekitarnya.

Dengan kesan positif itu akan membuat orang yang rajin bersedekah menjadi berpengaruh atau dihormati oleh orang yang ada disekitarnya, bahkan ketika dia sudah meninggal namanya masih akan disebut-sebut dan akan mempengaruhi kehidupan orang yang masih hidup, sehingga dianggap berumur panjang kerana masih menjadi sebutan.

Rahsia Panjang Umur

Ramai manusia yang menjelajah benua hanya untuk mencari rahsia panjang umur dan awet muda, namun amat menghairankan, ketika ada satu perbuatan yang menjamin panjangnya usia, orang-orang justeru mengabaikannya dan tidak banyak orang yang melakukannya. Perbuatan tersebut adalah bersedekah.

Mengapa bersedekah dapat memanjangkan umur seseorang?

Beberapa hadis dan keterangan berikut ini mungkin menjadi jawapannya:

1. Orang yang menahan harta mendapat doa kemusnahan dari malaikat

Setiap hari, malaikat akan mendoakan orang yang bersedekah, yakni semoga Allah menggantikan apa-apa yang mereka infakkan di jalan-Nya.

Selain itu, malaikat tersebut juga mendoakan orang-orang yang bersifat bakhil atau pelit agar Allah memusnahkan mereka.

Mengapa kita tidak memanfaatkannya untuk memanjangkan usia dan bukannya memendekkannya kerana sifat kikir yang dipelihara?

”Setiap awal pagi, semasa terbit matahari, ada dua malaikat menyeru kepada manusia di bumi. Yang satu menyeru, ‘Ya Tuhanku, kurniakanlah ganti kepada orang yang membelanjakan hartanya kerana Allah’. Yang satu lagi menyeru, ‘Musnahkanlah orang yang menahan hartanya.’ (HR. Muttafaq Alaih)

2. Sedekah dapat mengubah takdir mubram

Tahukah anda apa itu takdir mubram? Iaitu takdir Allah yang tidak dapat diubah, manusia tidak dapat memilih serta tidak memiliki kemampuan untuk mengubahnya.

Takdir Mubram ini terdapat pada sunatullah yang ada di alam maya ini dan salah satu contohnya adalah kelahiran dan kematian manusia, kedatangan hari kiamat, jenis jantina bayi yang akan lahir, jodoh, usia (kematian).

Bukanlah mengejutkan ketika kita mendapat info dari sebuah hadis bahawa sedekah mampu mengubah takdir yang sudah pasti, termasuklah kematian.

Hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan dari Ali, bahawa Rasulullah bersabda: "Sedekah dapat merubah takdir yang mubram (yang pasti)". (HR. Bukhari, Muslim, at-Tirmidzi, Imam Ahmad)

Kisah Nabi Ibrahim a.s. Dan Pemuda

Sebuah kisah termahsyur di zaman Nabi Ibrahim telah memperlihatkan bahawa sedekah dapat menunda kematian dan memanjangkan usia dalam erti yang sebenarnya.

Suatu hari, malaikat maut mendatangi Nabi Ibrahim alaihissalam, malaikat tersebut bertanya, "Siapa gerangan anak muda yang tadi mendatangimu wahai Ibrahim?"

"Dia adalah sahabat sekali gus muridku! Dia menemuiku untuk memberitahu pernikahannya pada esok hari."

"Wahai Ibrahim, ketahuilah bahawa umur pemuda itu takkan sampai esok pagi."

Setelah berkata demikian, malaikat maut meninggalkan Nabi Ibrahim.

Nabi Ibrahim mahu memberitahu sahabatnya tersebut bahawa usianya tidak sampai esok hari, hendaknya mengadakan pernikahan malam ini juga, namun Nabi Ibrahim menyimpan niat tersebut dan tetap merahsiakan kedatangan maut.

Keesokannya, Nabi Ibrahim masih melihat dan menyaksikan pernikahan pemuda tersebut.

Bahkan, hari berganti minggu, bulan dan tahun, pemuda tersebut tetap hidup dengan sihat wal afiat dan panjang usia.

Suatu hari, Nabi Ibrahim kembali mendapat kunjungan dari malaikat maut, maka Ibrahim berkata, "Adakah engkau berdusta mengenai kematian pemuda yang merupakan murid dan sahabatku dulu?"

Malaikat maut menjelaskan bahawa, ketika ia akan melaksanakan tugas untuk mencabut nyawa pemuda tersebut, Allah menahannya.

Nabi Ibrahim kehairanan kenapa Allah memilih untuk memanjangkan umur pemuda itu dan jawapan Malaikat maut sungguh tidak disangka-sangka.

“Wahai Ibrahim, di malam menjelang pernikahannya, anak muda tersebut menyedekahkan separuh dari harta kekayaannya. Dan ini yang membuatkan Allah memutuskan untuk memanjangkan umur anak muda itu, sehingga engkau melihatnya masih hidup.”

Jelaslah bahawa sedekah dapat mengubah takdir dan memanjangkan usia.

Sedekah Mencegah Kematian Su'ul Khotimah (Kematian yang buruk)

Banyak kisah mengenai dahsyatnya sedekah yang dapat mencegah kematian buruk, sekalipun sedekah itu diberikan oleh seseorang yang fasik atau kafir, kebaikannya tetap tidak berubah.

Hal ini diperkuat dengan hadis Rasulullah SAW, “Sesungguhnya sedekah seorang muslim dapat menambah umurnya, dapat mencegah kematian su’ul khotimah, Allah akan menghilangkan sifat sombong, kefakiran dan sifat bangga diri darinya.” (HR. Thabrani)

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon