Friday, October 18, 2019

Semakan Kelayakan Program Subsidi Petrol (PSP)


Warganegara Malaysia dan penerima Bantuan Sara Hidup (BSH) yang layak menyertai Program Subsidi Petrol (PSP) boleh menyemak status kelayakan masing-masing secara atas talian menerusi laman web rasmi Kpdnhep.

Kelayakan Subsidi Petrol

Data penerima subsidi minyak tersebut adalah berdasarkan maklumat yang diberikan semasa memohon bantuan BSH dan 2.9 juta individu daripada golongan B40 layak menerima subsidi petrol.

Bagi penerima BSH yang baharu sahaja membeli kenderaan jenis yang dibenarkan untuk menerima subsidi tersebut juga harus mendaftar dengan JPJ dan menghantar permohonan mereka bagi melayakkan mendapat subsidi.

Untuk maklumat lanjut, orang ramai boleh menghubungi kementerian menerusi hotline 1800-886-800, emel kepada psp@kpdnhep.gov.my atau WhatsApp ke nombor 019-2786356.

Syarat Program Subsidi Petrol 2020:
  • Penerima Bantuan Sara Hidup (BSH) di semenanjung sahaja.
  • Memilik kenderaan persendirian.
  • Mempunyai lesen memandu yang sah.
  • Had kenderaan adalah 2 buah kereta dan 2 buah motosikal.

Berikut adalah cara membuat semakan yang boleh dibuat bermula 15 Oktober 2019:

Program Subsidi Petrol (PSP)

Subsidi Petrol Layak

Di bawah Program Subsidi Petrol (PSP) bersasar, terdapat dua kategori individu yang layak untuk menerima subsidi berkenaan.

Kategori pertama ialah penerima BSH (B40) yang layak akan diberikan subsidi petrol sebanyak RM30 sebulan untuk pemilik kereta atau RM12 sebulan untuk pemilik motosikal yang diberikan dalam bentuk pemindahan tunai dan akan dikreditkan terus ke akaun bank penerima setiap empat bulan.

Kategori kedua pula ialah bagi semua pemandu lain yang layak dan bukan penerima BSH yang mana mereka akan menerima Kad95 yang membolehkan mereka menikmati subsidi petrol 30 sen seliter terhad kepada 100 liter sebulan bagi kereta atau 40 liter sebulan bagi motosikal.

Kenderaan yang layak untuk subsidi ini adalah kereta dengan kapasiti enjin 1,600cc dan ke bawah atau kereta dengan kapasiti enjin melebihi 1600cc yang berusia lebih 10 tahun, atau motosikal dengan kapasiti enjin sehingga 150cc dan ke bawah, atau motosikal dengan kapasiti enjin melebihi 150cc yang berusia lebih tujuh tahun.

Semoga nama anda tersenarai.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon