Monday, October 21, 2019

Kenapa Komik Hew Dianggap Rasis?


Masalah utama dalam komik kontroversi yang diilhamkan oleh Hew Kuan Yew adalah, naratifnya berkisar mengenai penindasan China terhadap masyarakat Uighur, kata Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM).

Komik Hew rasis

Ini dapat dilihat dalam kandungan komik tersebut, antaranya menyebarkan propaganda bahawa mereka yang membela nasib umat Islam Uighur yang dizalimi kerajaan China adalah radikal.

Komik tersebut mengetengahkan fahaman bahawa umat Islam bersimpati dengan kumpulan pengganas.

Abim berkata demikian bagi merujuk komik yang ditulis oleh Hew yang juga merupakan ketua pegawai eksekutif Majlis Perniagaan China-Malaysia (JBC) berjudul Inisiatif Jalur dan Jalan- Meraih Manfaat Bersama (BRI) yang diterbitkan dalam bahasa Inggeris, Melayu dan Cina.

Penulis komik berkenaan juga menyifatkan orang Melayu yang bersimpati dengan nasib Uighur di China sebagai radikal.

Antara lain petikan daripada komik yang menyentuh mengenai radikal berbunyi: "Pemuda Melayu yang radikal dan prihatin tentang pelaksanaan dasar etnik di Xinjiang menyebabkan mereka mempunyai tanggapan negatif terhadap China.

"Terutamanya dalam hal mengenai kerajaan China mengharamkan sekelompok minoriti Uighur yang terlibat dalam gerakan pemisah yang telah mengancam perpaduan dan keharmonian masyarakat."

Buku komik BRI menjadi sorotan selepas bekas perdana menteri Najib Razak mengadu buku itu diedarkan di sekolah-sekolah, yang membawa kepada larangannya daripada Kementerian Pelajaran.

Bagaimanapun, Hew mempertahankan buku komik karangannya itu berkata, ia bertujuan mempromosikan pemahaman yang lebih baik tentang projek BRI China.

Sementara itu, Abim menyambut baik arahan dikeluarkan Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik berhubung larangan komik tersebut untuk diedar di sekolah dan Syed Saddiq yang menyelar penerbitan itu.

Setiap rakyat sememangnya harus mendokong kebebasan dalam menyampaikan maklumat tetapi harus disandarkan dengan fakta yang jelas dan dengan penuh rasa tanggungjawab.

Komik Hew Rasis

Pendidikan di Malaysia hanyalah bertujuan untuk melahirkan insan yang berupaya memberikan sumbangan kepada keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara, bukan memecah-belahkan kaum.

Untuk rekod, China telah menempatkan kira-kira 1.5 juta umat Islam Uighur di "kem pendidikan semula" yang didakwa perlu dilakukan demi memerangi ekstremisme Islam.

Layanan terhadap etnik Uighur telah dikritik ramai pihak di negara demokrasi Barat seperti Amerika Syarikat.

Bagaimanapun, Malaysia lebih banyak berdiam diri mengenai layanan China terhadap Uighur.

Perdana Menteri, Tun Mahathir sebelum ini menjelaskan hal tersebut kerana China adalah sebuah negara yang kuat, selain rakan perdagangan terbesar Malaysia.

Pada masa ini, kerajaan terikat kepada Beijing melalui projek-projek era BN seperti Laluan Kereta Api Pantai Timur yang dirunding semula PH selepas berkuasa.

Putrajaya juga masih berunding dengan China untuk menyelesaikan isu-isu berkaitan dengan projek saluran paip Multi-Produk (MPP) dan Paip Gas Rentas-Sabah (TSGP).

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon