Friday, May 10, 2013

Contohi Sikap Anti-Rasis Rakyat Sabah


Petikan daripada seorang rakyat Malaysia yang berasal dari Borneo yang mengupas mengenai isu-isu HANGAT yang sedang melanda ganas di sebahagian negara Malaysia yang tercinta.

Anti-Rasis

Beliau (Mr. J) telah mengupas secara ringkas bagaimana Sabah yang dihuni lebih daripada 30 kaum boleh hidup sepakat dan duduk semeja walaupun berlainan fahaman, berlainan agama. Sangat menarik untuk dijadikan renungan buat kita, seluruh rakyat 1Malaysia.

Apa itu rasist, sebuah bingkisan luahan daripada anak Borneo - Mr.J .

Sejak semenjak habis Pilihanraya ke 13 ini suasana banyak yang berubah tapi bukan dari segi infrastrutur cuma dari segi ideologi serta pemahaman mengenai bangsa, kaum dan agama semakin menonjol sekarang.

Seolah-olah Pilihanraya ke 13 dikuasai siptom 'pilih bangsa' bukan Mr.J yang kata tetapi sebilangan akhbar di Malaysia ini mengatakan .

Maaf bila Mr.J katakan, 'Simptom' tersebut hanya berlaku di sebuah tempat yang diduduki oleh 3 Bangsa Utama iaitu "Cina, Melayu dan India" kita abaikan Bangladesh sebab Bangladesh mungkin mengambil masa untuk menjadi salah satu kaum di Malaysia ini.

Malaysia secara amnya dilihat sebuah negara yang majmuk yang dikatakan hidup bertoleransi tetapi hakikatnya sebenar adalah sebaliknya dan Mr.J lebih suka mengunakan Istilah 1 Malaysia 2 Negara iaitu Malaysia Timur (Sabah & Sarawak) .

Kenapa Nilai Rasional dan sikap Tolenransi dikalangan orang Sabah & Sarawak begitu tinggi sekali berbanding di sebuah tempat itu? Adakah Sabah & Sarawak hanya mempunyai 1 Bangsa dan 1 Agama? Tidak sama sekali, disana lebih daripada 30 Bangsa hidup aman bersama!

Biarpun kita selalu mendengar ungkapan jenis 'ejekan' seperti tinggal di hutan, pakai cawat dan sebagainya tetapi kita selalu memaafkan 'mereka' kerana kita tahu sifat sedemikian hanyalah persis cicak dibawah tin cola yang sentiasa tidak pernah tahu tempat orang.
Biarkanlah mereka dengan 'khayalan' pembangunan mereka padahal 'minda' serta 'sifat' mereka lebih rendah daripada peradapan sesetengah tempat (bukan semua tetapi sebilangan).

Ini pengalaman sebenar Mr.J yang hidup hampir 10 tahun ditempat orang iaitu lebih senang Mr.J katakan adalah Malaysia Barat, cara hidup tidaklah kearah Barat cuma apa yang Mr. J lihat itulah Mr. J nilaikan.

Kedai Makan disini terdiri kepada kedai 'kaum' sahaja, susah untuk kita lihat orang melayu 'lepak' dikedai cina dengan rakan cina mereka biarpun cuma minum air dalam tin sahaja.

Situasi ini amat berbeza bagi Mr. J suatu ketika dahulu apabila membawa rakan Mr. J yang berbangsa bukan cina lepak di kedai cina tetapi ditolaknya dengan mengatakan bahawa kedai cina haram walaupun sekadar duduk sahaja!

Sampai sekarang semuanya masih berbeza antara sosio-sosial dan pengaulan, rata-rata yang berbangsa A akan tetap mempercayai dan berkawan rapat dengan sebangsa dengannya. Ini fakta.

Apalah susah sangat untuk memahami 3 Bangsa yang disebutkan Bangsa Utama itu? Sedangkan di buku sekolah kita telah diterapkan dengan nilai-nilai menghormati sesuatu Bangsa.

Bagaimana pula dengan nilai lebih 30 etnik bangsa yang tidak dinyatakan di dalam buku sekolah, apakah kepercayaan yang tidak boleh dan boleh dilakukan?
Bagaimana mereka boleh bersatu sedangkan didalam buku sekolah tidak dinyatakan budaya dan sosio mereka?

Cuba tanya diri anda, berapa ramai dan bangsa kawan anda? Adakah 3 bangsa sahaja? Melayu, Cina, India?
Mr. J pula mempunyai kawan lebih daripada 3 bangsa.

-Mr.J

BACA INI JUGA: Asal Usul Nama Tempat Di Sabah Yang Sangat Unik

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon