Sunday, September 29, 2019

15 Warna Air Kencing Yang Menandakan Tahap Kesihatan Tubuh


Air kencing mempunyai banyak bahan-bahan kumuhan terutama nitrogen dalam pelbagai bentuk sama ada urea, asid uric, serta creatinine dan harus dikeluarkan untuk memastikan tubuh tidak mengalami masalah kesihatan.

Warna Air Kencing

Jadi, cara terbaik membuang bahan-bahan ini dari dalam tubuh ialah dengan minum air kosong secukupnya agar dapat dikeluarkan dengan banyak dan menyebabkan tahap bahan-bahan kumuh ini dalam darah dapat diturunkan.

Bagi pesakit gout yang mempunyai tahap asid uric yang tinggi, minumlah air kosong yang mencukupi, namun pastikan mendapat nasihat doktor jika telah mengalami masalah kerosakan ginjal sebelum minum yang banyak.

Kandungan Air Kencing

Penghasilan air kencing yang terlalu sedikit atau terlalu banyak selalunya menunjukkan seseorang itu mungkin mengalami masalah kesihatan.

Jika membuang air kencing terlalu banyak (melebihi 2.5L dalam sehari), dinamakan “Polyuria ”. Jika terlalu sedikit kurang dari 400 ml sehari dinamakan “Oliguria ” dan jika kurang 100 mL sehari dinamakan “Anuria”.

Sebahagian besar iaitu antara 90-95% air kencing adalah air yang mengandungi garam (mineral) dan bahan-bahan lain seperti protein, urea, creatinine, hormon, dan bahan kumuh yang lain (bergantung pada apa yang kita makan dan minum).

Namun, begitu kandungan bahan-bahan ini sangat rendah dalam air kencing seorang individu yang sihat.

Air Kencing Terlalu Jernih

Air kencing yang terlalu jernih menunjukkan seseorang itu mengalami penghidratan yang keterlaluan (over-hydration), lebih baik dari mengalami dehidrasi.

Namun, mengeluarkan air kencing terlalu banyak dibimbangi akan mengalami masalah kekurangan mineral dalam darah terutamanya natrium sehingga menyebabkan keadaan yang dinamakan hyponatrinemia yang mengakibatkan masalah saraf.

Pengambilan Dadah

Bagi mereka yang menjalani pemeriksaan dadah dalam air kencing, selalunya sample air kencing yang diberikan jika terlalu jernih menunjukkan kemungkinan seseorang itu cuba mengelak dari dikesan mengambil bahan terlarang.

Mereka minum air dengan terlalu banyak sehinggakan air kencing menjadi terlalu cair.

Kenapa Air Kencing Keruh?

Air kencing yang keruh mungkin menunjukkan seseorang itu mengalami masalah jangkitan kuman atau sedang mengalami proses pembentukan batu karang (crystallization) dari mineral kalsium phosphate.

Apa Itu Air Kencing Kotor?

Air kencing kotor adalah istilah yang diberikan oleh doktor kepada pesakit yang mempunyai jangkitan kuman pada sistem air kencing mereka atau air kencing pesakit tidak normal.

Selalunya, doktor akan melakukan pemeriksaan air kencing yang dinamakan UFEME. Air kencing yang dikumpul akan diteliti penampilan warna air kencing ketika itu.

Tahap asiditi (pH) dan ketumpatan (specific gravity) akan dikira. Kemudian air kencing akan diletakkan di bawah mikroskop bagi mengira kehadiran protein, albumin, gula, ketone, sel-sel darah putih, nitrogen, urea dan beberapa parameter lain.

Jika bacaannya tidak normal, doktor akan mencadangkan pemeriksaan darah untuk mengetahui fungsi ginjal. Ujian ini dinamakan Kidney Function Test.

Kenapa Air Kencing Berbuih?

Air kencing yang berbuih mungkin disebabkan oleh dua perkara. Pertama, pesakit sedang mengalami dehidrasi atau terdapat kehadiran protein yang banyak dalam air kencing yang berkemungkinan menunjukkan pesakit mengalami masalah fungsi ginjal.

Secara kesimpulannya, air kencing kotor dan air kencing berbuih adalah sesuatu yang tidak normal. Dapatkan nasihat doktor untuk pemeriksaan lanjut.

Punca Dan Tanda-tanda Warna Air Kencing

Secara amnya, warna dalam air kencing menunjukkan kemungkinan beberapa masalah kesihatan antaranya:

1. Kuning pekat

Dehidrasi (kekurangan air dalam tubuh).

2. Kuning/Jingga cair

Pengambilan vitamin B kompleks atau Vitamin C.

3. Jingga

Pengambilan ubat-ubatan seperti rifampin dan phenazopyridine.

4. Jingga gelap hingga perang

Mengalamai masalah Jaundice, rhabdomyolysis atau Gilbert’s syndrome. Ia adalah masalah kesihatan di mana hati tidak dapat memproses nyahtoksin bilirubin (yang terhasil dari penghuraian sel darah merah yang telah rosak dan mati).

Ia meningkatkan tahap bilirubin dalam darah yang akhirnya keluar bersama air kencing dan menjadikan air kencing berwarna jingga.

5. Merah berdarah (hematuria)

Ketumbuhan dalam ginjal atau pundi kencing.

6. Hitam (Melanuria)

Kanser kulit melanoma atau penyakit non-melanin acute intermittent porphyria.

7. Merah jambu

Kesan selepas makan ubi beet.

8. Hijau

Kesan selepas makan asparagus atau minum serta makan makanan yang mengandungi pewarna hijau.

9.Merah atau perang

Masalah penyakit porphyria atau memakan ubi beet atau buah mata naga.

10. Biru

Pengambilan methylene blue dalam beberapa jenis ubat atau minuman dan makanan yang mempunyai pewarna biru.

11. Biru

Blue Diaper Syndrome. Penyakit genetik (keturunan) yang jarang berlaku. Ia dikategorikan sebagai penyakit autosomal recessive metabolic disorder apabila seorang bayi mengeluarkan air kencing berwarna biru akibat masalah penyerapan protein tryptophan ke dalam darah.

12. Ungu

Purple Urine Bag Syndrome. Adalah keadaan di mana air kencing menjadi ungu dalam beg air kencing (selalunya pada pesakit yang dimasukkan urinary catheter dan urinary bag).

Kuman dalam air kencing menghasilkan enzim enzyme indoxyl phosphatase. Enzi mini akan menukarkan bahan yang mengandungi indoxyl sulfate (pada saluran dan beg plastik air kencing) yang ada dalam air kencing dan ditukarkan menjadi indirubin yang warna ungu.

13. Merah gelap

Dehidrasi melampau atau darah dalam air kencing atau masalah Choluria.

14. Merah jambu

Kesan selepas pengambilan ubi beetfoot.

15. Hijau

Selepas pemberian infusi ubat bius propofol dalam jangka masa yang lama.

Adakah Air Kencing Berbahaya?

Secara amnya air kencing tidak berbahaya, namun kerana ia mengandungi tahap nitrogen yang tinggi, ia mungkin merengsakan mata dan kulit.

Oleh itu bagi bayi yang menggunakan kain lampin (yang dibuat dari kain kasa atau kain lampin komersial), ia harus ditukar segera apabila lampin yang sudah basah bagi mengurangkan risiko mendapat kerengsaan (irritatation) pada kulit.

Beberapa buah negara air memproses kencing dan air kumbahan untuk mendapatkan air bersih dan selamat digunakan.

Sebelum ini saintis percaya air kencing tidak mempunyai kuman (sterile) sehinggalah ia sampai ke saluran air kencing urethra, di mana terdapat lapisan sel-sel epithelium pada urethra yang menjadi tempat pembiakan kuman anaerobic Gram negative.

Namun, kajian terbaharu menyatakan bahawa sebenarnya air kencing tidak bebas kuman kerana ia mengandungi kuman yang tinggal di sepanjang sistem perkumuhan air kencing.

Saintis percaya bahawa bau hancing sebenarnya adalah aktiviti kuman-kuman ini yang menghurai dan membebaskan molekul urea.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: drzubaidi

1 comment

  1. maklumat penting yang tak banyak org tahu.. sbb banyak melibatkan fungsi ginjal.. kalau dah kena jangkitan kuman.. nak berubat mmg akan ambil masa lama.. lebih baik cegah sebelum kena jangkitan kuman pada ginjal..

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon