Wednesday, September 18, 2019

Caruman Perkeso Untuk 1.4 Juta Suri Rumah Bermula Januari 2020


Skim perlindungan sosial Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) baharu ke atas suri rumah di Malaysia, jika berjaya dilaksanakan, akan dapat memberikan perlindungan keselamatan kepada golongan itu biarpun mereka tidak bekerja.

Caruman Perkeso Suri Rumah

Cadangan itu diharap akan menjadi realiti untuk dilaksanakan pada 1 Januari 2020 kepada 1.4 juta suri rumah yang disasarkan.

Suri rumah ketika ini tiada sebarang perlindungan keselamatan sosial dan Menteri Sumber Manusia, turut menyatakan banyak kali termasuk di Parlimen bahawa perlunya ada perlindungan untuk suri rumah.

Jadi, kita amat berharap ia akan menjadi realiti kerana suri rumah tidak ada sebarang perlindungan keselamatan dan sekiranya berlaku apa-apa, tiada sebarang faedah akan mereka perolehi.

Bagi suami yang mampu, mungkin mereka ada membelikan perlindungan insurans untuk isteri masing-masing.

Tapi bagi yang tidak mampu, suri rumah tidak akan ada apa-apa perlindungan jika berlaku kemalangan.

Maka dengan caruman Perkeso, ia sedikit sebanyak memberi perlindungan untuk suri rumah ini seperti yang telah diimplementasikan kepada pemandu teksi, bas dan e-hailing.

Bagaimanapun, mengenai pelaksanaan skim tersebut, ia masih diperhalusi di peringkat kementerian dan kerajaan.

Cadangan ini telah lama (disuarakan), tetapi masih dalam perbincangan dan rakyat berharap ia akan mendapat kelulusan.

Siapa akan membayar caruman itu masih dalam perbincangan kerana pihak Perkeso, sebolehnya tidak mahu membebankan suami, kerana mungkin ada suri rumah yang mampu dan bersedia melakukannya.

Setakat ini usaha itu sedang di peringkat menyediakan undang-undang berkaitan, selain mendapatkan maklum balas lanjut daripada pihak berkepentingan.

Ia adalah sebahagian daripada beberapa pembaharuan yang akan dilaksanakan kerajaan bagi menambah baik Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: sinarharian

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon