Friday, July 05, 2019

Sejarah Bacaan At-Tahiyyat, Perbualan Antara Allah SWT Dan Nabi SAW


At-Tahiyyat adalah doa yang sangat penting dan sering di baca kerana kita mengulanginya di dalam solat harian dan jika anda tahu kisah disebalik ayat ini, ia sebenarnya amat menyentuh hati, kerana adalah sebahagian daripada perbualan antara Pencipta kita Allah SWT dan yang kita kasihi Nabi Muhammad SAW semasa perjalanan Isra' Mi’raj.

Perbualan Allah dan Nabi Muhammad SAW

Ketika Nabi Muhammad SAW bertemu Allah SWT, dia tidak berkata, 'Assalamualaikum'.

Apa yang seseorang akan berkata apabila dia bertemu Allah? Kita tidak mengucapkan selamat sejahtera kerana semua sumber kesejahteraan adalah melalui Dia.

Jadi Nabi Muhammad SAW berkata: "Attahiyyaatul Mubaarakatus Solawaatut toyibaatulillah" (Segala pujian, segala doa dan ibadah hanyalah untuk Allah).

Allah menjawab: "Assalamu Alaika Ayyuhannabiyyu 'Warahmatullahi Wabarokaatuh" (Salam sejahtera ke atas kamu, Wahai Nabi dan Allah memberi rahmat dan keberkatan).

Untuk ini, Nabi Muhammad SAW menjawab: "Assalamu 'Alaina Wa'ala 'Ibadillahis So'lihin" (Selamat sejahtera kepada kami dan kepada semua hamba yang baik kepada Allah).

Nabi Muhammad SAW mengatajan "kami" dalam jawapan (dan pada semua hamba yang baik kepada Allah).

Dan mendengar perbualan ini antara Allah dan Rasul-Nya, para malaikat yang lalu berkata:

"Ash'had'u'al Laa ilahaillallah Wa Ash'hadu Anna Muhammadun Abd'uhu Wa Rasuuluh" (Aku bersaksi bahawa tiada siapa yang berhak disembah melainkan Allah Dan aku bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba dan Rasul-Nya).

SubhaanAllah!

Keterangan

Kisah ini ada disebutkan dalam Tafsir al-Samarqandi (tafsir surah al-Baqarah ayat 285) dan tafsir al-Tha'labi (tafsir surah al-Isra' ayat 1).

Kita kini memahami kepentingan perbualan ini dalam doa harian dan bagaimana solat telah ditetapkan kepada kita.

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:

sumber: madrasahsunnionline

1 comment

  1. Semoga kita selalu bisa mengamalkan dengan membacanya di dalam shalat

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon