Saturday, June 01, 2019

Yubitsume: Tradisi Potong Jari Yakuza Sebagai Tanda Setia


Yakuza sememangnya terkenal dengan seni tatu pada badan ahlinya namun, perubahan zaman yang semakin skeptikal dengan Yakuza telah memaksa ahlinya tidak bertatu, untuk mengelak daripada dikesan pada zaman moden ini.

Yubitsume tradisi potong jari yakuza
Yubitsume.

Setakat ini, bukan penggunaan tatu sahaja yang terkesan dengan dunia moden, budaya dan tradisi Yubitsume juga nampaknya menemui jalan penamat serta tidak lagi popular di kalangan Yakuza.

Apa itu Yubitsume?

Yubitsume yang juga dikenali sebagai potong jari amat popular di kalangan ahli Yakuza suatu ketika dahulu.

Yubitsume bertitik tolak dari sejarah lampau kumpulan Bakuto. Sesiapa yang tidak berjaya membayar hutang akan dipotong jarinya.

DNA budaya ini masuk ke dalam kumpulan ini tetapi dalam versi yang berbeza.

Yubitsume di dalam Yakuza dikenakan sebagai satu tindakan permohonan maaf ataupun hukuman kerana melanggar undang-undang Yakuza.

Perkara yang lebih memeritkan adalah, apabila tuan punya badan sendiri yang akan memotong jarinya dan hal ini sangat menyukarkan serta hasrat seseorang untuk mengkhianati Yakuza menjadi berkurangan.

Ia juga bukan hukuman berbentuk sekali sahaja sudah cukup. Ia akan diulangi jika kesilapan masih diteruskan.

Satu kesilapan, satu jari hilang. Kesilapan kedua dilakukan, maka bahagian sambungan jari seterusnya menjadi taruhan.

Yubitsume punca sukarnya kehidupan bekas Yakuza

Satu survei pada tahun 1993 mendapati bahawa hanya 45% Yakuza moden yang pernah menghadapi hukuman Yubitsume.

Sekalipun nampak ganas dan kejam, ahli yang dikenakan hukuman akan pergi mendapatkan bantuan perubatan selepas hukuman itu untuk mengelakkan penyakit seperti haemorrhaging dan jangkitan.

Dilakukan sendiri

Keperitan Yubitsume sebenarnya tidaklah terhenti selepas mendapatkan perubatan. Ia jauh lebih perit jika seseorang ahli Yakuza itu sudah insaf.

Dalam masyarakat sosial Jepun memang ada sekumpulan atau organisasi sivik yang menyediakan program mendapatkan pekerjaan bagi bekas Yakuza.

Tetapi, nampaknya, organisasi yang menguruskan mengakui bahawa program ini tidak berjaya.

Terdapat beberapa faktor antaranya: Ahli bekas Yakuza tidak mahu membuat kerja-kerja orang biasa, Kesihatan fizikal yang kurang memuaskan dan Kekurangan kemahiran kerja yang sesuai.

Selain tiga di atas ini, terdapat satu lagi faktor program ini tidak berjaya iaitu tatu pada badan serta kesan jari yang cacat atau dipotong menjadi sebab penting kenapa syarikat di Jepun sering menolak mereka ini.

Tiada lagi yubitsume

Memang benar bahawa hukuman ini tidak lagi popular kerana operasi kerja Yakuza yang ingin dilakukan dengan cara yang kurang diragui.

Maka, hukuman seperti mencukur rambut, denda dalam bentuk kewangan, dipenjarakan sementara dan pengusiran sementara menjadi keutamaan.

Namun, jika kesilapan itu terlalu serius, Yubitsume adalah satu-satunya pengajaran yang menjadi pilihan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thepatriots

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon