Sunday, June 30, 2019

Beau Jessup, Remaja Yang Menjadi Jutawan Hanya Dengan Menamakan Bayi


Percaya atau tidak, hanya dengan menamakan bayi yang baru lahir anda mampu menjana pendapatan jutaan ringgit? Macam tak percayakan? Tetapi inilah yang berlaku kepada seorang remaja dari Britain.

Jutawan muda
Beau Jessup.

Sewaktu berusia 16 tahun, Beau Jessup telah terbang ke China bersama dengan ayahnya. Di sana remaja ini kemudian bertemu dengan rakan niaga ayahnya yang meminta beliau mencadangkan satu nama untuk bayi perempuannya.

Berasa terharu, Beau kemudian menamakan nama bayi tersebut Eliza sempena nama watak fiksyen.

Watak fiksyen itu pula memiliki segala ciri-ciri yang dimahukan oleh ibubapa bayi tersebut.

Apabila kembali ke Britain, Beau telah melakukan sedikit kajian di Internet berkaitan kepentingan nama Inggeris untuk anak-anak masyarakat berbangsa Cina.

Melalui kajian dan pengalaman beliau bergaul dengan masyarakat Cina, beliau dapati mereka sukar untuk mencari nama Inggeris yang bersesuaian.

Jadi, Beau pun membuat keputusan untuk membangunkan sebuah bisnes yang memberikan perkhidmatan menamakan bayi dengan sasaran utamanya adalah masyarakat Cina.

Dengan bermodalkan £1,500 yang dipinjam daripada bapanya, Beau telah mengupah seorang website designer untuk membina sebuah laman web baginya. Selebihnya pula adalah untuk pengiklanan di platform WeChat.

Pada waktu itu, beliau masih lagi bersekolah di Cheltenham Ladies College jadi, Beau terpaksa menunggu waktu cuti sekolah untuk melakukan lebih banyak lagi research bagi mencari nama yang bukan sahaja menarik, tetapi mempunyai maksud yang baik, sesuai dengan budaya dan persekitaran di negara Barat.

Pada mulanya, Beau menawarkan perkhidmatan ini secara percuma kepada 160,000 bayi sebagai tujuan promosi, seterusnya beliau mengenakan caj $0.60 pences iaitu kira-kira RM3.22 untuk satu nama.

6 bulan pertama setelah laman webnya iaitu Special Names dilancarkan, bisnesnya telah berjaya menjana sebanyak £309,557.40. Jumlah itu terus meningkat daripada sehari ke sehari.

Kini, Beau berhasrat untuk menanggung sendiri kos pengajiannya di universiti menggunakan keuntungan daripada bisnes tersebut.

Dan sekarang, beliau sedang merancang untuk melaburkan hasil keuntungan yang diperolehnya ke dalam pelaburan hartanah pula.

Siapa sangka beri nama bayi sahaja boleh menjana keuntungan yang begitu besar kan?

BACA INI JUGA:

sumber: majalahlabur

1 comment

  1. tak sangka sungguh...

    cara begitu juga boleh buat duit

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon