Tuesday, June 18, 2019

Pendaftaran Persatuan Melayu Murtad, IFC dan Persatuan Melayu Kristian Tidak Pernah Di Luluskan


Mesej berantai mengenai Pertubuhan Melayu Murtad (IFC) yang kononnya didaftarkan di Pendaftar Pertubuhan (ROS) yang asyik menjadi viral sejak bertahun-tahun lalu adalah mesej lama dan terbukti tidak sahih.

Murtad di Malaysia

Mesej yang dikitar semula itu sengaja diperbesarkan bagi mencetuskan kebimbangan dalam kalangan umat Islam.

Ada beberapa fakta dalam mesej itu yang kurang tepat sama ada ditokok tambah oleh pengirim asal mengikut kemahuannya atau mungkin individu itu tidak mempunyai fakta lengkap.

Namun, walaupun mesej di sebalik penyebaran itu tidak sahih, peringatan seumpama itu ada relevannya dan perlu diingatkan selalu.

Ia sebagai peringatan kepada umat Islam yang cenderung mengamalkan gaya hidup liberal supaya tidak mudah terpedaya dengan dakyah yang sejak dulu cuba mempengaruhi umat Islam.

Secara jujur, memang orang Melayu yang murtad kini semakin ramai dan tidak menghairankan jika mereka menubuhkan persatuan sedemikian, cuma tidak boleh di daftarkan secara rasmi.

Justeru, umat Islam di negara ini haruslah sentiasa peka dengan gerakan yang cuba menjatuhkan agama Islam, selain usaha memurtadkan kelompok masyarakat beragama Islam.

Sementara itu, Ketua Pengarah ROS, menafikan bahawa pihaknya pernah meluluskan pendaftaran Persatuan Melayu Murtad, IFC dan Persatuan Melayu Kristian.

Berita yang disebarkan secara meluas melalui media sosial yang mendakwa ROS meluluskan pendaftaran ketiga-tiga pertubuhan itu adalah tidak benar sama sekali.

Penyebaran berita ini telah lama dikesan, sejak awal 2007 dan sering disebarkan dari masa ke semasa.

ISU INTERFAITH COMMISSION (IFC) DAN PERTUBUHAN MELAYU MURTAD

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mendapati isu Interfaith Commission (IFC) atau Suruhanjaya Antara Agama, Persatuan Melayu Kristian dan Pertubuhan Melayu Murtad telah kembali viral di media sosial dan entiti-entiti tersebut dikatakan telah berdaftar secara sah.

Malah, Jakim telah mengeluarkan kenyataan rasmi berkaitan isu ini pada 9 Oktober 2014 yang lalu.

Jakim berpandangan isu sebegini boleh menimbulkan kebimbangan dan keresahan masyarakat Islam serta menggugat keharmonian masyarakat berbilang kaum di negara ini.

Justeru itu, Jakim telah membuat semakan sekali lagi dengan pihak Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS), Kementerian Dalam Negeri dan pihak berkenaan telah mengesahkan bahawa dakwaan yang entiti-entiti tersebut telah berdaftar secara sah di bawah ROS adalah tidak benar sama sekali.

Bagi menangani isu ini, Jakim dan Jabatan-Jabatan Agama Islam Negeri (JAIN) sentiasa bekerjasama dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) bagi memelihara kesucian Islam dan membendung umat Islam daripada terjebak dalam penyebaran berita bohong dan palsu, yang jelas bercanggah dengan ajaran Islam.

Jakim ingin memberi nasihat kepada umat Islam agar sentiasa berwaspada terhadap isu-isu seperti ini dan dapat memberikan bantuan dengan menyalurkan maklumat kepada Jakim dan Jabatan-Jabatan Agama Islam Negeri (JAIN) sekiranya timbul sebarang keraguan atau kemusykilan terhadap sesuatu isu demi menjaga kesucian Islam dan keharmonian hidup masyarakat di negara ini.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon