Friday, August 11, 2017

Menuduh Orang Murtad Hanya Menjauhkan Manusia Daripada Agama


Menuduh orang lain sebagai murtad tanpa bukti ibarat mengulangi sejarah Katolik dan raja menghukum pembaharu di Eropah, kata mufti Perlis.

Dr_Asri

Datuk Mohd Asri Zainul Abidin menegaskan Islam ditegakkan melalui dialog dan hujah, bukan sewenang-wenangnya menghukum "atas nama Tuhan".

Mengikut jejak gereja yang "tidak bijak" itu boleh menjauhkan lagi manusia daripada agama dan bukannya menguatkannya seperti diharapkan, katanya lagi.

"Menuduh orang murtad sebenarnya memerlukan penelitian dan bukti yang kukuh tanpa kepentingan dan fanatik.

"Islam adalah agama dialog dan hujah. Ia bukan agama perhimpunan untuk membantah orang lain bersuara.

"Itu perbuatan gereja yang telah menghasilkan natijah yang buruk dan melahirkan sikap anti-agama."

Sikap sedemikian, tambahnya, menyebabkan gereja Katolik dipertikaikan orang dan pemerintah yang bersama agamawan ditinggalkan rakyat.

Mohd Asri mengulas kemajuan Universiti Oxford yang bebas mendiskusi bidang ilmu dan mengangkat mereka yang dihukum sesat sebagai "mati syahid".

"Menuduh orang lain murtad juga secara semberono hanya mengulangi apa yang dilakukan oleh gereja Katolik," katanya.

"Natijahnya, lenyap kekuatan istana yang dipergunakan dan lenyap juga keyakinan manusia kepada agama itu sendiri. Apakah kita ingin mengulanginya?"

Beliau menerbit artikel lamanya itu bagi mengulas laporan media yang mendakwa kelompok Melayu yang dikatakan murtad akhir-akhir ini.

Walau tidak jelas, ia dipercayai susulan beberapa orang Islam yang didakwa menjadi ateis dan menyertai pertemuan Atheist Republic.

Kumpulan itu, yang berpangkalan di Vancouver, Kanada, mempunyai cawangan di banyak negara, termasuk Indonesia dan Filipina.

Orang Islam, ahli politik dan mufti risau jika gejala ini tidak dibendung, lebih ramai akan terlibat meninggalkan agama.

Dalam tulisan sama, Mohd Asri berkata penentang pembaharuan Kristian sering menggunakan nama Jesus dan istana.

"Padahal mereka bukan mempertahankan istana atau Jesus, mereka mempertahankan kedudukan istimewa mereka sebagai golongan agama," coretnya.

Menurut Dr Asri lagi, sebagai agama hujah, pengajaran dan dakwah Islam sepatutnya mampu menangani isu berkenaan tanpa memerlukan tindakan undang-undang dan serbuan daripada JAIS.

“Bukan hendak mmpertikaikan JAIS, namun untuk renungan kita umat Islam di Malaysia, sehingga bila kita hendak bergantung dengan undang-undang?

“Ertinya, pengajaran dan dakwah kita perlu disemak semula,” katanya lagi.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Benarkah Malaysia Memusuhi Homoseksual Dan Pelaku Murtad?

sumber: TMO

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon