Saturday, June 01, 2019

Manfaat Dan Khasiat Minyak Kayu Putih


Minyak kayu putih atau juga dikenali sebagai 'eucalyptus oil' memiliki pelbagai kegunaan, manfaat dan khasiat untuk kesihatan manusia yang telah diwarisi sejak turun-temurun dari dahulu lagi.

Penggunaan minyak kayu putih amat popular dan satu kemestian bagi setiap keluarga sebagai persediaan untuk sakit-sakit tertentu terutamanya demam dan masuk angin.

1. Melegakan batuk dan selesema

Minyak Kayu Putih

Minyak kayu putih amat baik untuk melegakan batuk dan selesema. Cara menggunakannya adalah dengan menuang satu sudu kecil minyak kayu putih ke dalam jug berisi air panas.

Dengan menggunakan kain, 'tangas' kepala anda diatas jug dan biarkan wap air panas tersebut meresap ke dalam kepala selama beberapa minit.

Cara ini bukan sahaja melegakan selsema dan batuk tetapi juga membuatkan anda berasa segar dan bersemangat.

2. Buang angin dalam badan

Apabila perut merasa sakit disebabkan masuk angin atau ketidak hadaman, sapu dan gosok minyak air kayu putih di bahagian perut perlahan-lahan sehinga anda merasakan kehangatan minyak ini.

Sakit perut akan hilang secara perlahan-lahan kerana minyak kayu putih amat berkesan membuang angin dalam badan.

3. Menghindar bayi kembung perut

Minyak kayu putih sangat popular digunakan keatas kanak-kanak atau bayi untuk menghidari kembung perut disebabkan angin.

Biadanya, selepas bayi atau kanak-kanak selesai mandi, ibu akan menyapu sedikit minyak ini ke bahagian ubun-ubun, belakang, dada, perut dan tapak kaki anak-anak sebagai persediaan untuk mengelakkan dari kembung perut.

4. Minyak urut

Minyak kayu putih boleh digunakan sebagai minyak urut untuk melegakan salah urat. Apabila sakit akibat salah urat, minyak kayu putih juga amat sesuai digunakan semasa berurut.

5. Melegakan Migrain

Bagi mereka yang mengalami migrain dan sakit kepala, sapu sedikit minyak kayu putih di dahi dan urut secara perlahan-lahan sehinggalah kesakitan kepala berkurangan.

6. Meredakan mabuk kenderaan

Sesetengah orang akan merasa pening ketika melakukan perjalanan jauh, menaiki kenderaan atau mabuk laut. Sapu minyak kayu putih di bahagian kepala dan hidu bau minyak ini untuk meredakan mabuk.

7. Meredakan sakit gigitan serangga

Jika anda atau keluarga digigit serangga misalnya, semut, nyamuk, ulat dan sebagainya yang menyebabkan kegatalan atau kesakitan pada bahagian yang digigit, sapu dengan minyak kayu putih.

Bersihkan terlebih dahulu kawasan yang gatal atau sakit kemudian sapu dengan minyak ini. Minyak kayu putih mampu meredakan kegatalan atau kesakitan akibat gigitan serangga.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: geoffreystephen

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon