Wednesday, June 19, 2019

Kahlua, Baka Kucing Maine Coon Dari Sarawak Menang Anugerah Antarabangsa


Sarawak diletakkan pada peta dunia peminat kucing baru-baru ini apabila memenangi anugerah baka Maine Coon terbaik pada pertunjukan antarabangsa anjuran Persatuan Peminat Kucing (CFA) pada 30 April 2019 lepas.

Kahlua Maine Coon

Dilahirkan dan dibesarkan di Kuching, kucing berusia satu tahun lima bulan yang dinamakan Kahlua milik Cheryl Cheah ini, turut memenangi pelbagai anugerah dalam lain-lain kelas persaingan di seluruh dunia.

Menurut Cheah, berikutan wabak rabies di Sarawak ia telah menjadikan kucingnya sukar untuk bersaing dalam pertandingan luar.

Meskipun dengan keputusan ujian sah rabies dari United Kingdom (UK), permohonan kucing dari Sarawak untuk bersaing di Semenanjung Malaysia sebaliknya dinafikan.

Berikutan itu, Cheah telah memaklumkan perkara ini untuk merayu kepada Menteri Pertanian bagi membenarkan Kahlua bersaing di Kedah, yang merupakan pertandingan terakhir sebelum musim pertunjukan tahun 2019 ini.

Cheah berkata, beliau yakin kucingnya mempunyai peluang yang baik untuk menang berdasarkan markah yang diperolehi dalam pertunjukan sebelum ini.

Sehubungan itu, Cheah akan memohon kepada Kerajaan Sarawak menerusi Ketua Menteri untuk mengeluarkan passport kucing bagi memudahkan urusan dokumen perjalanan bagi kucingnya menyertai pertunjukan luar.

Pasport untuk tempoh sah satu tahun memadai untuk kucing saya dan berharap akan mendapat pasport ini daripada Kerajaan Sarawak, katanya.

Kahlua, kucing gebu dengan bulu bewarna perang, hitam dan putih ini juga merupakan Kucing Terbaik Malaysia dan satu-satunya kucing Malaysia yang disenaraikan Sepuluh Kucing Terbaik di Kejohanan Baka Antarabangsa bersaing dengan kucing dari negara seperti Indonesia, Thailand, Korea Selatan, Singapura, Hong Kong dan Filipina.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: utusanborneo

1 comment

  1. sekali tengok tak juga cantik sangat hahahaha..

    bagaimanapun tumpang gembira sebab kucing dimiliki orang Sarawak

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon