Sunday, June 16, 2019

Bonsai Betik Boleh Buat Anda Jutawan?


Saya tertarik dengan satu video di youtube mengenai bonsai betik yang dikatakan mampu dijual dalam harga yang mahal oleh peminat tegar bonsai. Betul ke? Tidak mustahil kan. Macam-macam cara orang buat duit sekarang.

Papaya Bonsai
Gambar hiasan.

Kali ini saya ingin kongsikan cara buat bonsai betik supaya berbuah rendah dan hanya di tanam dalam pasu, memang unik dan menarik sebagai perhiasan di halaman rumah anda.

Cara-caranya:

Bonsai Betik

Sediakan sepokok betik yang sudah tumbuh dalam pasu untuk dijadikan bonsai betik. Untuk pengetahuan anda, jangka hayat betik lebih kurang 10 tahun bergantung pada penjagaan. Kalau mahu buat pelaburan jangka panjang mungkin kurang sesuai sebab hayatnya yang pendek.

Bonsai Betik

Gunakan wayar aluminium yang boleh di beli di kedai hardware untuk melilit batang pada pokok betik yang ingin dijadikan bonsai.

Bonsai Betik

Hati-hati ketika membuat lilitan pada pokok kerana batang pokok betik mudah patah, sekali patah kena tunggu berbulan-bulan untuk tunas baru tumbuh semula.

Bonsai Betik

Buat dengan penuh kasih sayang mengikut citara rasa dan design anda.

Bonsai Betik

Ambil masa untuk bentuk design anda sendiri, jika tak boleh jangan paksa, buat lagi selepas beberapa hari hingga desihn kesukaan anda menjadi.

Bonsai Betik

Pokok betik amat lembut dan senang untuk buat design yang anda inginkan, hati-hati jangan sampai patah.

Bonsai Betik

Siap bonsai betik.

Bonsai Betik

Anda boleh alihkan ke pasu yang lebih besar.

Selamat mencuba!

BACA INI JUGA:

sumber: myinfoberita

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon