Tuesday, May 07, 2019

Misteri Hand of Saint Teresa, Sarung Tangan Thanos Di Dunia Sebenar


Sebuah relik yang diambil dan dijaga oleh pihak gereja di Sepanyol yang berbentuk sarung tangan sama seperti Infinity Gauntlet milik Thanos, termasuk warna dan batu-batu permata yang menghiasinya, menjadi tular.

Hand of Saint Teresa

Nama relik ini adalah Hand of Saint Teresa of Avila dan sejarah berkenaan sarung tangan besi bertatahkan berlian ini tidak dapat dijejaki, tetapi ia adalah milik biarawati terkenal pada abad ke-16 M, Saint Teresa of Avila.

Kezuhudan dan ajarannya sangat mempengaruhi masyarakat tempatan sehinggakan tubuh badannya dimuliakan setelah kematiannya.

Beberapa bahagian tubuhnya dijaga oleh pelbagai pihak setelah berlaku peristiwa pembongkaran makamnya selepas sembilan bulan tempoh kematiannya.

Antara anggota badan yang dijaga adalah tangan miliknya yang kini berada di dalam jagaan pihak gereja Nuestra Señora de la Merced di Ronda, Sepanyol.

Relik ini bukan sahaja menjadi harta warisan suci Kristian Katolik, tetapi ia juga diiktiraf sebagai khazanah bernilai negara Sepanyol.

Sarung tangan ini pernah dicuri oleh seorang diktator-fasis Sepanyol iaitu, Francisco Franco pada tahun 1937.

Setelah kematian diktator tersebut pada tahun 1975, sarung tangan tersebut dikembalikan semula kepada pihak gereja pada tahun yang sama.

Kisah sarung tangan itu serta persamaan Infinity Gauntlet dan Hand of Saint Teresa tular di media sosial Twitter sehingga ia menarik banyak perhatian.

Salah satu ‘tweet’ mengesahkan, sarung tangan Hand of Saint Teresa membawa maksud ‘tangan yang suci’ tidak terlibat dalam apa-apa kejahatan ataupun rasuah, berbeza pula dengan Infinity Gauntlet yang dicipta oleh watak fiksyen Thanos untuk menghancurkan separuh populasi makhluk di dalam Marvel Universe.

Beberapa teori disimpulkan oleh para peminat Marvel yang pencipta watak Thanos dan Infinity Gauntlet, Jim Starlin menjadikan sejarah Saint Teresa sebagai inspirasinya.

Semoga sarung tangan ini tidak jatuh ke atas tangan yang salah. Mimpi ngeri mungkin menjadi realiti.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thepatriots

1 comment

  1. Manfaatkan android anda dengan memainkan game yang ada di situs ini ( https://bit.ly/2LEf1IP )

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon