Sunday, May 26, 2019

Fotofobia, Gejala Mata Sensitif Melampau Terhadap Cahaya


Fotofobia ialah suatu gejala di mana mata menjadi sensitif yang melampau terhadap cahaya seterusnya pesakit yang mengalami simptom ini akan cuba mengelak dari cahaya matahari atau tempat terang.

Fotofobia mata sensitif cahaya

Pesakit yang mempunyai masalah fotofobia mungkin disebabkan oleh masalah kesihatan yang berkaitan dengan mata atau sistem urat saraf.

Punca

Fotofobia sering dialami oleh pesakit konjuntivitis akut. Penyebab fotofobia yang lain adalah mata yang mempunyai luka dipermukaan kornea, ulser kornea, mata yang mempunyai warna yang cerah (seperti kes albino), uveitis (radang mata), katarak (sesetengah jenis) dan sesiapa yang menderita migrin.

Yang lebih penting, fotofobia juga merupakan gejala kepada masalah kesihatan yang lebih serius seperti botulisma, rabies, keracunan raksa atau meningitis (radang selaput otak).

Oleh yang demikian, sesiapa yang mengalami fotofobia secara akut adalah dinasihatkan bertemu doktor secepat mungkin.

Rawatan

Rawatan terbaik untuk fotofobia adalah merawat punca masalah dan di dalam kebanyakan kes, apabila faktor penyebabnya telah dirawat, fotofobia akan hilang.

Sewaktu menjalani rawatan, pesakit hendaklah mengelak dari terdedah kepada cahaya matahari dan sebarang cahaya lain yang terang untuk mengurangkan ketidakselesaan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: lelakisihat

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon