Wednesday, May 29, 2019

Data Pengguna Aplikasi Truecaller Tertiris Di Laman ‘Deep Web’?


Truecaller merupakan aplikasi yang dapat memberi maklumat tentang panggilan telefon atau SMS daripada nombor yang anda tidak kenali dan jika anda salah seorang pengguna aplikasi ini, sila berhati-hati selepas ini.

Truecaller Deep Web

Namun, menurut perkongsian di laman Facebook OMG Hackers, dikhabarkan data peribadi anda kemungkinan besar telah tertiris ke laman deep web.

Rata-rata responden di perkongsian ini turut bersetuju ada menerima mesej berbentuk ‘scam’ yang pelbagai setelah menggunakan aplikasi Truecaller.

Dalam satu laporan terbaharu yang telah dikeluarkan media di India mengatakan, data pengguna Truecaller di sana tertiris di laman deep web dan pihak yang berminat boleh membeli data berkenaan pada harga sekitar RM9,000.

Namun, pihak Truecaller telah mengeluarkan kenyataan rasmi bahawa syarikat berkenaan sangat mementingkan keselamatan maklumat peribadi pengguna Truecaller dan mereka tidak sesekali akan menjual data tersebut kepada pihak ketiga.

Mereka turut menafikan database pengguna digodam dan menyebabkan maklumat peribadi pengguna Truecaller tertiris kepada pihak luar.

Sekiranya anda pengguna premium untuk aplikasi ini, anda mungkin perlu bertukar ke aplikasi alternatif yang lain dengan aplikasi Whoscall antara yang disyorkan selepas Truecaller.

Anda ada menerima gangguan dari nombor tidak dikenali selepas menggunakan Truecaller?

BACA INI JUGA:

sumber: thevocket

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon