Sunday, April 10, 2016

7 Penggodam Paling 'Hebat' Di Dunia!


Bagi yang gemar mengikuti kisah-kisah penggodam komputer, mereka tentu mengenali nama-nama seperti Kevin Mitnick, Kevin Poulsen, Gary McKinnon, LulzSec dan ramai lagi.

Namun, antara kesemuanya, terdapat beberapa penggodam yang dikenal pasti sebagai ‘ancaman’ buat sesebuah negara disebabkan kepakaran ‘melampau’ mereka.

Di sini kami senaraikan tujuh penggodam paling bahaya dan pada masa yang sama paling ‘bernilai’ di dunia.

Kevin Mitnick

Top+Hackers+Kevin Mitnick

Mitnick, 53, adalah penjenayah siber paling dikehendaki dalam sejarah Amerika Syarikat (AS).

Menggelarkan dirinya sebagai “Hacker Poster Boy“, dia merupakan penggodam paling kontroversi pernah direkodkan.

Di usia remaja, Mitnick pada mulanya hanya mempunyai pengalaman asas menggodam telefon awam sebelum melakukan kesalahan besar yang membuatkan dirinya terkenal.

Ketika berumur 15 tahun, dia telah mengeksploitasi sistem punch kad perakam waktu bas Los Angeles untuk mendapatkan keuntungan.

Kemudian, seperti salah seorang pengasas bersama Apple, Steve Wozniak, Mitnick ketika berusia 16 tahun ‘menceburi’ bidang pergodaman telefon selular di mana dia disabitkan kesalahan atas kes menggodam dan mencuri perisian dalam rangkaian Digital Equipment Corporation (DEC) yang dianggarkan bernilai berbillion dollar.

Mitnick ditangkap pada Februari 1995 setelah pihak FBI bekerjasama dengan seorang pakar komputer terkenal, Tsutomu Shimomura bagi memerangkap Mitnick dan menurut penulis majalah New York Times, dia mengatakan Mitnick diibaratkan sebagai ‘hantu’ kerana begitu sukar dijejak sehingga memaksa pihak FBI meminta bantuan seorang pakar.

Pada hari ini, Mitnick memainkan peranan sebagai penggodam ‘topi hitam’ legenda dan kini menjadi ahli masyarakat yang produktif serta seorang penulis dan perunding keselamatan komputer.

Freedom Downtime dan Takedown adalah dua filem yang memperincikan mengenai kegiatannya.

Michael Calce

Top+Hackers+MICHAEL CALCE

Lagak gaya Michael Calce bak seorang aktor ini adalah penggodam komputer yang dikenali sebagai “Mafiaboy”.

Pada tahun 2000, pihak FBI telah menamakan Mafiaboy sebagai suspek utama yang telah melumpuhkan gergasi perniagaan internet dan enjin carian terkenal pada Yahoo!, EBay, Amazon, CNN dan E-Trade. Enjin carian terkenal, Google masih belum dikenali ramai pada waktu itu.

Kesemua gergasi internet itu mengalami gangguan capaian oleh pengguna sebelum lumpuh sepenuhnya beberapa jam akibat serangan penafian perkhidmatan atau lebih dikenali sebagai Denial of Services, (DOS).

Serangan beberapa jam tersebut menyebabkan kerugian yang dianggarkan sekitar AS$18 juta.

Dia dihadapkan ke mahkamah pada 18 ​​Januari 2001 di Montreal, Kanada di mana dia mengaku bersalah di atas 55 tuduhan menggodam.

Jonathan Joseph James

Top+Hackers+JONATHAN JOSEPH JAMES

Jonathan terkenal apabila dia menjadi orang pertama yang dihantar ke penjara bagi kesalahan menggodam.

Pada usia 16 tahun, dia telahpun dijatuhkan hukuman penjara di mana sewaktu wawancara, Jonathan memberitahu alasanya hanya disebabkan ingin mencari keseronakan.

Jonathan mensasarkan organisasi yang berprofil tinggi untuk digodam.

Dia memasang peranti backdoor ke dalam pelayan di sebuah agensi Jabatan Pertahanan Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya yang dikenali DTRA.

Backdoor dicipta untuk membolehkan dia melihat e-mel sensitif serta mencuri nama pengguna dan kata laluan pekerja.

Jonathan menggodam rangkaian NASA dan memuat turun sumber kod yang cukup untuk dia belajar bagaimana Stesen Angkasa Antarabangsa berfungsi.

Jumlah nilai aset yang dimuat turun menyamai AS$1.7 juta dan apa yang lebih memalukan, NASA terpaksa menutup rangkaian mereka selama tiga minggu semata-mata untuk menyiasat kebocoran maklumat tersebut yang menelan belanja sebanyak AS$41,000.

Jonathan menjelaskan bahawa dia memuat turun kod itu untuk menambah kajian tentang C programming, tetapi menegaskan, “Kod itu sangat teruk dan tidak bernilai AS$1.7 juta seperti yang didakwa.”

Adrian Lamo

Top+Hackers+Adrian Lamo

Digelar sebagai “penggodam homeless,” dia menggunakan sambungan internet di kafe dan perpustakaan untuk menggodam.

Adrian menggodam organisasi-organisasi utama seperti syarikat akhbar The New York Times dan firma perisian Microsoft.

Teknik pengodaman Adrian adalah penetration testing yang menguji penembusan sekuriti di mana beliau mendapati kelemahan dalam sistem keselamatan Yahoo!, Bank of America, Citigroup dan Cingular.

Adrian turut menggodam akaun syarikat sekuriti komputer terkenal Lexis Nexis Times dan telah diarahkan membayar kira-kira AS$65,000, perintah berkurung selama 6 bulan dan 2 tahun kerja amal yang telah tamat pada 16 Januari, 2007.

Kini Adrian bekerja sebagai wartawan serta pernah memenangi beberapa anugerah dan juga wakil rakyat.

Owen Thor Walker

Top+Hackers+OWEN WALKER

Owen Thor Walker merupakan seorang penghidap penyakit Sindorm Asperger yang menetap di New Zealand.

Walaupun mempunyai penyakit, dia telah ditahan beberapa kali atas kesalahan aktiviti pergodaman yang bernilai jutaan dolar New Zealand.

Pada 2008, dia mengaku bersalah atas kesalahan menjadi ‘ketua’ dalam sebuah organisasi yang menggodam institusi kerajaan dengan nilai kerugiaan sebanyak AS$26 juta.

Dia ditahan di bawah seksyen 248-252 akta jenayah New Zealand dan sewaktu disoal-siasat FBI, dia memberitahu, sewaktu menggodam sistem sekuriti Universiti Pennsylvania, server yang digunakan adalah dari Malaysia.

Albert Gonzalez

Top+Hackers+ALBERT GONZALEZ

Albert Gonzalez, mungkin seorang ‘Raja Godam’ kad kredit paling terkenal di seantero dunia.

Pada 2009, Gonzalez telah ditahan dalam kes penipuan kad kredit terbesar di Amerika Syarikat (AS) yang melibatkan kecurian lebih 130 juta nombor kad kredit.

Sejak Oktober 2006, Gonzalez menggunakan teknik penggodaman yang canggih untuk memecahkan firewall dan mencuri informasi dari sistem pangkalan data di AS.

Syarikat yang menjadi sasaran termasuk pemproses sistem pembayaran kad yang berpusat di New Jersey, Heartland Payment Systems, rangkaian seluruh kedai serbaneka yang berpusat di Texas, 7-Eleven Inc. dan rangkaian pasar raya yang berpusat di Maine, Hannaford Brothers Co. Inc.

Gonzalez memindahkan data yang dicuri ke server komputer yang beroperasi di Latvia, Belanda, AS dan Ukraine bagi menutup jejak serta mengelak daripada dikesan oleh software anti-virus yang digunakan oleh mangsa mereka.

Astra

Top+Hackers+ASTRA
Gambar tidak didedahkan oleh kerajaan Perancis.

Astra atau nama gelaran medianya, Withheld, merupakan seorang penganalisis matematik di sebuah universiti.

Dia dilaporkan telah menggodam sistem sekuriti kerajaan Perancis selama lima tahun di mana dia berjaya memperoleh data berkenaan teknologi senjata dan cetakan aplikasi 3D yang kemudian dijual di pasaran gelap di Brazil, Perancis, Jerman, Itali, Afrika dan juga negara-negara Arab.

Menurut polis Perancis, mereka telah menjejak Astra sejak dari tahun 2012 namun sering menemui jalan buntu setelah ‘dipermainkan’ olehnya di mana beberapa rumah yang diserbu sering sahaja ditinggalkan notis ‘cuba lagi’.

Astra akhirnya ditangkap pada tahun 2008, dan dilaporkan kerugian yang ditanggung Perancis dianggarkan bernilai AS$250 ke AS$350 juta.

Penggodam legenda itu telah menjalani hukuman penjara selama 6 tahun sejak 2008.

BACA INI JUGA: Top 10 Software Yang Sering Digunakan Oleh Hacker

Sumber: mynewshub

2 comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon