Thursday, May 02, 2019

Bung Moktar Dan Zizie Izette Ditahan SPRM


Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah mendapat izin mendakwa daripada Pejabat Peguam Negara bagi menuduh bekas Pengerusi Bukan Eksekutif FELCRA Berhad, Datuk Seri Bung Moktar Radin dan isterinya Datin Seri Zizie Izette A. Samad di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur pada Jumaat ini (3 Mei 2019).

Bung Mokhtar-Zizie Rasuah

SPRM dalam satu kenyataan berkata, Bung Moktar dan Zizie bakal menghadapi pertuduhan mengikut Seksyen 17(a) dan Seksyen 28(1)(c) Akta SPRM 2009.

SPRM telah menahan Moktar pada pukul 10.50 pagi (1 Mei 2019) di SPRM Sabah manakala Zizie ditahan di SPRM Putrajaya pada pukul 11.15 pagi selepas mereka hadir untuk melengkapkan proses siasatan akhir berkenaan kes rasuah melibatkan FELCRA.

Kedua-dua mereka kemudian dilepaskan dengan jaminan SPRM.

Sebelum ini, Bung Moktar pernah dipanggil untuk memberi keterangan di Ibu Pejabat SPRM Putrajaya pada 20 Ogos 2016 bagi membantu siasatan berhubung satu kes mengikut Akta SPRM 2009.

SPRM dalam satu kenyataan dilaporkan berkata, beliau disoal siasat selama lima jam dipercayai berkaitan beberapa unit pelaburan amanah yang dibuat agensi terbabit.

Pada 19 Mei tahun lalu, Bung Moktar dilapor meletakkan jawatannya sebagai Pengerusi Felcra Berhad dan telah menyerahkan surat peletakan jawatan itu pada hujung bulan Mei tahun 2018 lepas.

Ia susulan Barisan Nasional (BN) tewas kepada Pakatan Harapan (PH) pada Pilihan Raya Umum Ke-14.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon