Thursday, May 23, 2019

6 Tips Jimat Elektrik Paling Mudah


Cuaca di Malaysia sememangnya panas dan secara tidak langsung ia boleh menyebabkan kenaikan caj bil elektrik disetiap rumah. Mana taknya, air cond dan peti sejuk perlu ‘berkerja keras’ untuk maintainkan suhu.

Tips jimat elektrik

Bila sudah pasang air cond, pasang kipas pula lagi, manalah bil elektrik tak melambung. Itu belum kira penggunaan peralatan elektrik yang lain lagi.

Berikut ini adalah tips cara menjimatkan tenaga elektrik untuk panduan anda.

1. Tetapkan suhu penyaman udara pada 24 – 26 C

Perubahan dari 20 ºC ke 24 ºC dapat menjimatkan tenaga hampir 33%. Tingkap dan pintu mesti sentiasa di tutup rapat untuk mengelakkan udara sejuk daripada terbebas.

2. Bersihkan peralatan anda lebih kerap

Apabila kotoran mula terkumpul di atas permukaan peralatan tersebut, ia akan menggunakan lebih banyak tenaga elektrik. Sebagai contoh kipas siling kat rumah korang tu, kalau berhabuk sangat baik bersihkan!

3. Seterika

Menyeterika pakaian dengan banyak sekaligus, ini boleh mengelakkan pembaziran pemanasan semula seterika setiap kali digunakan.

4. Tutup suis kipas apabila anda tiada dalam bilik

Kipas hanya mengurangkan kepanasan badan, ia tidak dapat mengurangkan suhu bilik. Dengan membiarkan kipas berfungsi ia tidak dapat menjadikan bilik sejuk.

5. Tutup atau cabut plag peralatan elektrik apabila tidak digunakan

Semua peralatan seperti television, Astro decoder dan radio menggunakan sedikit tenaga apabila dalam mod rehat (tidak dimatikan). Mod rehat biasanya menggunakan hampir 20% tenaga berbanding kegunaan biasa.

6. 5 Bintang

Beli barangan elektrik yang jenis cekap tenaga “5 bintang”. Lebih banyak bintang, lebih jimatlah tenaga.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: syok

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon