Saturday, April 27, 2019

Rakyat Malaysia Paling Obesiti Di Asia 2019


Malaysia terus mengekalkan kedudukan ditangga teratas bagi tahun 2019, sebagai negara yang mempunyai bilangan penduduk obesiti paling tinggi di Asia sejak tahun 2015. Statistik itu amat membimbangkan memandangkan obesiti merupakan antara faktor utama bagi sebilangan besar penyakit kronik.

Malaysia Paling Obesiti

Data yang diperoleh melalui Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (NHMS) pada 2015 menunjukkan Malaysia telah menjadi sebuah negara obes di mana seorang dalam dua orang dewasa mempunyai berat badan berlebihan atau obes.

Ini sekali gus menjadikan Malaysia sebagai salah sebuah negara paling gemuk di Asia, dengan jangkaan populasi berlebihan berat badan sebanyak 33 peratus dan obesiti sebanyak 18 peratus.

Kajian Tabung Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unicef) Malaysia juga menunjukkan masalah obesiti dikalangan kanak-kanak negara ini adalah kedua tertinggi di Asia selepas Brunei.

Bahaya Obesiti

Dianggarkan, jumlah mereka yang obes di Malaysia sudah meningkat kepada 5.5 juta, sekali gus mencatatkan budaya yang membimbangkan terutama dari aspek menjaga kesihatan di kalangan rakyat negara ini.

Masalah obesiti berlaku kerana pengambilan makanan berlebihan yang diburukkan lagi dengan kecenderungan kepada makanan manis, terutamanya di Semenanjung.

Bilangan rakyat Malaysia yang gemuk dijangka terus meningkat jika tiada inisiatif dilakukan untuk mengurangkan berat badan dengan mengamalkan gaya hidup sihat.

Dengan gaya hidup golongan muda yang menghabiskan banyak masa mengadap telefon, tv, bersembang di kedai kopi tanpa banyak melakukan aktiviti lain, masalah berat badan ini juga berkait rapat dengan gaya hidup tidak sihat kerana sudah kurang bersenam.

Apa Bahaya Obesiti?
  • Mati Awal (disebabkan oleh penyakit).
  • Diabetes.
  • Serangan jantung.
  • Strok.
  • Gangren.
  • Tekanan darah tinggi.
  • Kanser (orang gemuk berisiko tinggi mendapat kanser usus, esofagus (saluran makanan), payu dara (wanita dan lelaki. Lelaki obes mengalami pembentukan tisu lemak di dada).
  • Sindrom apnea tidur (tidur berdengkur, mudah penat dan tidak berkualiti).
  • Masalah pernafasan.

Lupa Ajaran Agama

Cubalah bermula dari sekarang untuk menjalani gaya hidup sihat dengan mengamalkan senaman selain mengamalkan ajaran agama, makan bila lapar, berhenti sebelum kenyang, kerana ia mampu mengurangkan risiko masalah penyakit angkara nafsu makan melampau anda.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: msn

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon