Monday, March 04, 2019

Fakta Kaitan Kanser Dan Obesiti


Kanser yang berhubung kait dengan obesiti kini muncul sebagai satu masalah baru bagi Malaysia memandangkan negara ini adalah negara paling “obes” di rantau Asia Tenggara.

Kanser Obesiti

Risiko seumur hidup seorang lelaki dan wanita di Malaysia mendapat kanser masing-masing dalam nisbah satu dalam sepuluh dan satu dalam sembilan orang.

Obesiti menduduki tempat kedua selepas merokok dalam hubungannya dengan kanser dan Malaysia adalah sebuah negara paling ‘obes’ dengan kelaziman obesiti mencatatkan 17.7 peratus manakala berlebihan berat badan mencatat 30 peratus.

Dengan obesiti dianggap sebagai penyebab utama kanser, ia akan mengurangkan tanggapan terhadap penyakit lain seperti darah tinggi, diabetis dan penyakit kardiovaskular.

Obesiti dikaitkan sehingga kepada 13 jenis kanser - seperti kanser payu dara, kolorektal, rahim, buah pinggang, kepala dan leher, kerongkong, pankreas, peranakan, prostat, pundi kencing dan tiroid.

Mengikut data oleh Institut Kanser Negara, seseorang yang obes berhadapan risiko dua atau empat kali ganda untuk mendapat kanser peranakan dan kerongkong.

Seseorang dengan indeks mass badan lebih 30 juga berisiko dua kali ganda untuk mendapat kanser gastrik kardia, hati dan buah pinggang berbanding dengan orang biasa.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: malaysiakini

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon