Tuesday, April 30, 2019

Pendapatan Kelapa Matag RM160K Setahun


Golongan petani, terutamanya yang mengusahakan tanaman padi, disaran agar menanam pokok kelapa matag sebagai salah satu daripada sumber pendapatan kerana ia mudah diusahakan dan mampu memberikan pendapatan lumayan.

Kelapa Matag
Kelapa Matag.

Mengusahakan kelapa matag membolehkan para petani memperoleh pendapatan sampingan sehingga kira-kira RM163,000 bagi sehektar setahun.

Kelapa matag mampu menghasilkan buah sebanyak 25,000 biji bagi setiap hektar setahun dan akan mula berbuah selepas 2-3 tahun ditanam.

Pokok kelapa matag sekiranya diusahakan dengan baik mengikut kaedah yang betul mampu mendatangkan hasil selepas tiga tahun ditanam.

Kenali Kelapa Matag

Nama matag berasal dari pada “MA” (Malayan) dan “TAG” (Tangnan), merupakan kelapa hibrid yang dihasilkan daripada pendebungaan silang Kelapa Rendah Malaya dan Kelapa Tagnanan.

Ketinggian pokok MATAG boleh mencapai 15 meter. Daun, bunga dan buahnya berwarna sama ada hijau atau jingga pucat, bergantung kepada jenis pokok induk Kelapa Rendah Malaya.

Pokok Kelapa Matag menjadi buruan disebabkan oleh saiznya yang rendah dan buahnya banyak.

Bagi mendapatkan hasil kelapa hibrid MATAG sebenar, petani perlu memastikan benihnya tulen iaitu hasil pendebungan antara Tagnanan dengan MRD atau MYD atau istilah saintifiknya dipanggil Generasi F1.

Hasil Kelapa Matag

Jarak penanaman kelapa matag adalah mengikut jenis tanah tetapi lazimnya sekitar 8.1 meter x 8.1 meter dengan kadar kepadatan sebanyak 178 pokok sehektar.

Kelapa Matag lebih cepat mengeluarkan hasil berbanding dengan varieti kelapa 'Malayan Tall' sedia ada.

Berdasarkan laporan penilaian yang dibuat Jabatan Pertanian mendapati seluas lebih 67 hektar kelapa matag ditanam di Perak, Johor dan Selangor pada tahun 2009 dimana melibatkan sebanyak 17,000 pokok dibuat kajian.

Kajian tersebut menyatakan sebanyak 992,120 biji kelapa telah dihasilkan dengan produktiviti pengeluaran hasil kelapa matag sebanyak 9,532 biji/ha/tahun (umur pokok 7 tahun), sebanyak 12,941 biji/hektar/tahun (umur 8 tahun) dan sebanyak 23,757 biji/hektar / tahun (umur pokok 9 tahun).

Purata penghasilan bagi ketiga-tiga tahun tersebut adalah sebanyak 14,937 biji sehektar dalam setahun dan hasil pengeluaran terus meningkat saban tahun dengan penjagaan yang baik.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon