Ahad, Mac 10, 2019

Bunga Kantan, Khasiat Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan


Loading...

Pokok Kantan biasanya tumbuh dalam satu rumpun dan bunga Kantan pula terdapat pada batang-batang pokok yang tumbuh dan muncul dari tanah, manakala bunga-bunganya berwarna merah muda (merah jambu) dan berbau wangi.

Bunga Kantan

Bunga kantan masih tergolong sebagai tanaman herba liar, juga termasuk dalam kategori ‘zingiberaceae’, satu keluarga dengan tanaman lengkuas dan dikategorikan sebagai tanaman pokok herba.

Dalam masakan, bunga Kantan biasanya digunakan sebagai salah satu ramuan dalam pelbagai jenis masakan, misalnya resepi asam pedas, campuran untuk laksa dan kerabu. Ada juga menjadikannya sebagai ulam pembuka selera makan.

Petua

Menurut orang tua-tua, jika anda mengamalkan memakan bunga Kantan secara mentah-mentah, ia boleh menjadi rawatan awet muda kepada kaum wanita, maka digalakkan memakan bunga Kantan secara mentah-mentah.

Manakala menurut pengamal perubatan tradisional dari sejak zaman berzaman, dikatakan bahawa bunga Kantan ini baik digunakan untuk merawat penyakit darah tinggi dan juga kencing manis.

Selain itu, khasiat bunga Kantan dikatakan dapat menghilangkan rasa tidak bermaya jika selalu diamalkan memakannya.

Juga, jika anda kurang selera makan, amalkanlah dengan kerap memakan bunga Kantan secara mentah-mentah ataupun dicampurkan dengan laksa ataupun nasi kerabu.

Bunga Kantan juga berkesan untuk menghilangkan masalah badan yang berbau dengan cara merebus batang pokok Kantan dan air rebusan itu dibuat air mandian.

Amalkan selalu, Insyaa Allah masalah bau badan yang tidak enak itu boleh berkurangan.

Kandungan Khasiat

Selain menambah kenikmatan dalam masakan, bunga kantan juga memiliki banyak khasiat untuk kesihatan.

Bunga kantan mempunyai kandungan zat aktif ‘flavonida’, ‘saponin’, ‘fenolik’, ‘alkaloid’, ‘tannin’, ‘triterpenoid’ ‘glikosa’, ‘steroid’ dan ‘polifenol’ yang baik untuk menghilangkan bau badan, membersihkan darah dan memperbanyakkan air susu ibu ketika menyusui.

Selain itu, bunga kantan juga mengandungi antioksidan yang tinggi, antimikroba , vitamin dan juga mineral yang sangat bermanfaat bagi tubuh kita.

Vitamin C yang terkandung di dalamnya bermanfaat sebagai antioksidan untuk mengurangi akumulasi produk radikal bebas,meneutralkan racun dan melindungi penyakit genetik.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon