Thursday, December 06, 2018

Khasiat Cengkih Untuk Kesihatan


Cengkih atau nama saintifiknya Syzygium aromaticum; Eugenia aromatica, merupakan sejenis tumbuhan yang bunganya digunakan sebagai rempah sejak zaman dahulu lagi, terdapat dengan banyaknya di Zanzibar, Madagascar dan Indonesia.

Khasiat Cengkih

Rempah cengkih merupakan kuntum bunga pokok cengkih yang dikeringkan, berasal dari Maluku, Indonesia ini merupakan sejenis tumbuhan malar hijau yang wangi dan tumbuh setinggi 8-12 meter.

Daun-daunnya berkeadaan lelembing dan bergagang pendek. Bunga-bunganya terhasil pada setiap hujung ranting, manakala kudup-kudup bunga dipetik sebelum ia sempat mengembang menjadi bunga.

Pokok cengkih ditanam sepanjang tahun dan boleh tumbuh dengan ketinggian, mempunyai daun berbentuk lonjong yang berbunga pada pucuk-pucuknya.

Kuntum bunga pada awalnya berwarna hijau dan bertukar merah apabila sudah mekar. Pada waktu ini, cengkih sedia dikutip jika sudah mencapai panjang 1.5-2 cm.

Di Indonesia khususnya provinsi Sulawesi Utara, cengkih menjadi salah satu komoditi hasil pertanian utama.

Rupa bentuknya kecil tetapi ia ada banyak kegunaan dan memberi manfaat untuk kesihatan. Apa yang pasti, apabila disebut bunga cengkih pasti suri rumah mengenalinya sebagai bahan masakan.

Kegunaan utamanya dalam masakan, antaranya adalah sebagai bahan rempah untuk membangkitkan aroma dan juga bagi menambah rasa sedap.

Justeru, bagi yang gemarkan haruman enak dalam hidangan disediakan, khususnya masakan menggunakan kari atau berasaskan pajeri dan acar, jangan lupa mencampurkan bunga cengkih.

Aroma semerbak yang diterbitkan apabila bunga cengkih ditumis bersama dengan bahan rempah ratus lain, termasuk kayu manis, buah pelaga, bunga lawang, biji sawi dan sebagainya, membangkitkan selera sehingga rasa tidak sabar untuk menikmati masakan itu.

Cengkih digunakan sebagai perencah, baik dalam bentuknya yang utuh atau sebagai rempah serbuk. Ia bukan sahaja digunakan di Asia, malah di Eropah.

Selain menyedapkan masakan, dikatakan membantu meningkatkan kesihatan dalam penyediaan makanan.

Misalnya, kajian di Universiti Kansas di Amerika Syarikat berkaitan rempah mendapati, cengkih berkuasa sebagai antibakteria dan membantu memusnahkan Escherichia Coli Infection (E. Coli) dalam daging.

Caranya, gaul satu sudu serbuk cengkih pada daging sebelum memasak sebagai cara untuk menjadikan hidangan anda sekeluarga menyihatkan.

Bukan sahaja untuk aroma makanan, ramuan cengkih juga digunakan untuk menghasilkan wangian yang memberikan haruman dengan impak tersendiri.

Bantu tingkatkan kesihatan

Satu lagi cerita menarik mengenai cengkih yang pernah diperkatakan ialah mengenai amalan seorang guru agama di pondok tersohor di Kelantan, yang selalu mengunyah rempah itu sejak berumur 17 tahun lagi.

Walaupun sudah mencecah usia 90-an, Tok Guru itu dikatakan, masih sihat dan boleh mengaji al-Quran dan mengajar dengan baik.

Amalan Tok Guru itu mengunyah cengkih 10 kuntum setiap hari dan menghisap airnya, dikatakan membantu meningkatkan kesihatannya supaya sentiasa sihat manakala penglihatannya masih tajam.

Itulah antara kehebatan cengkih, tanpa perlu mengeluarkan belanja yang banyak, ia ternyata amat berguna dan memberi manfaat dalam penjagaan kesihatan.

Hakikatnya, cengkih banyak mengandungi kandungan kimia yang bermanfaat kepada bidang kesihatan.

Kajian mengenai rempah ini mendapati, eugnol yang dimilikinya dapat mencegah pembekuan darah dan dapat membantu mencegah strok.

Cengkih turut digunakan untuk mengubati beberapa penyakit malah, pengambilannya membantu merangsang pengaliran darah. Dengan itu pencernaan dan metabolisme tubuh mampu meningkat.

Penyelidik Jepun mendapati, seperti kebanyakan rempah ratus, cengkih mengandungi antioksida yang membantu mencegah kerosakan sel yang akhirnya menyebabkan barah.

Dalam perubatan Cina pula, cengkih sering digunakan untuk mencegah mual dan mengatasi gangguan pencernaan.

Rebusan cengkih bersama daun basil dan daun pudina, dipercayai dapat menurunkan tekanan.

Penggunaan rawatan tradisional

Selain itu, cengkih juga digunakan secara meluas dalam penjagaan pergigian untuk melegakan sakit gigi, sakit gusi dan ulser mulut.

Perisa dan minyak cengkih menyekat pertumbuhan bakteria justeru, untuk gusi yang sihat, masukkan satu atau dua sudu cengkih dalam satu cawan teh pekat dan minum.

Cengkih atau nama saintifiknya Eugenia Aromaticum juga mengandungi pelbagai mineral, termasuk besi, magnesium, fosforus, natrium, kalsium, asid hidroklorik, kalium dan vitamin C, K dan A.

Khasiat itu juga menyebabkan sejak dahulu, cengkih terkenal digunakan sebagai ramuan untuk perubatan tradisional.

Antaranya, menghilangkan bau mulut iaitu dengan cara, ambil sekuntum bunga cengkih hidup atau yang kering dan kunyah.

Zaman dahulu, cengkih juga lazim digunakan untuk mengubati penyakit campak.

Caranya, rendam semalaman beberapa kuntum cengkih di dalam air masak, kemudian ditambah dengan gula batu dan kacau sehingga rata. Kemudian, minum air berkenaan sedikit demi sedikit secara teratur.

Ada juga yabg menggunakannya untuk mengubati batuk iaitu dengan mencampurkan bersama beberapa bahan lain seperti sirih, pelaga, gula batu dan sebagainya.

Bahan yang dicampur direbus, kemudian airnya ditapis dan diminum dua kali sehari bagi menghilangkan batuk.

Selain untuk rawatan, cengkih juga berguna untuk beberapa petua lain seperti untuk mengusir nyamuk dan semut.

RAWATAN ALTERNATIF

Penggunaan cengkih yang di hisap juga dapat mengurangkan ketagihan alkohol dan dari segi perubatan didapati cengkih dapat mengubati cirit-birit, kurap (ringworm), hernia, pelbagai sakit kulit dan memperbaiki sistem penghadaman dalam perut.

Kajian pakar Ayuverda India pula mendapati cengkih mampu mengubati masalah sistem pernafasan dan sistem penghadaman.

Di Jerman para doktor menggunakan cengkih sebagai salah satu ramuan untuk anti-gout.

Sejak dulu kita diberitahu oleh orang tua kampung untuk menggunakan cengkih bagi mengurangkan sakit gigi, cubalah!

Sebenarnya, cengkih digunakan untuk bahan pembersih mulut dalam bentuk larutan. Kajian lanjut juga telah dibuat dengan cengkih bagi rawatan kanser dan antioksidan.

Cengkih juga membasmi kuman terutama dalam usus manusia, melegakan urat-urat yang tegang dan banyak lagi kegunaanya.

KHASIAT CENGKIH

Bingung. Minum air rebusan limau nipis dan bunga cengkih setiap pagi.

Gigi Lubang. Giling halus bunga cengkih, balutkan dengan kapas dan sumbatkan ke dalam gigi yang lubang atau titiskan minyak bunga cengkih sahaja, kesakitan akan reda.

Masalah Haid. Rebuskan sepuluh kuntum bunga cengkih, lima biji limau purut dan sepotong nanas batu. Amalkan minum air rebusan ini, suku gelas sebanyak dua kali sehari. Kedatangan haid akan teratur, hentikan setelah darah haid berhenti.

Cara:

Rebuskan 3 liter air, tiga biji limau purut, 11 kuntum bunga cengkih dan tawas sebesar jari telunjuk hingga mendidih. Minum airnya setelah dingin ketika tiba masa haid.

Giling lumat sebuku ibu kunyit, ketumbar, buah pala, jintan hitam, bunga cengkih, kiambang dan daun seri gading.

Rebus ramuan tersebut sampai mendidih. Tapiskan air rebusan tersebut sebelum meminumnya. Amalkan dua atau tiga kali seminggu.

Gastrik. Amalkan minum air rebusan yang dicampur dengan bunga cengkih.

Menguatkan Hati. Amalkan minum susu lembu asli yang telah dimasak dengan campuran bunga cengkih dan madu lebah asli.

Mual dan Pening. Kemam atau hisap bunga cengkih dan mamah sedikit kemenyan putih.

Muntah-muntah. Rebuskan segelas air dengan beberapa kuntum bunga cengkih dan minum airnya ketika suam tanpa gula.

Nafas. Ambil sekuntum bunga cengkih hidup atau yang telah kering dan kunyah, nafas anda akan berbau harum.

Cara:

Tumbuk lumat sepuluh kuntum bunga cengkeh dan tiga ulas bawang putih. Kemudian gosokkan kepada gigi dan berkumur hingga bersih. lakukannya tigahari sekali.

Peti Sejuk. Untuk menghilangkan bau yang kurang enak, masukkan segelas kecil bunga cengkih kedalamnya selain daripada seketul arang kayu.

Radang Hati. Minum susu kambing yang dicampur dengan bunga cengkih dan madu asli. Susu tersebut hendaklah dipanaskan setiap pagi dan petang.

Sakit Gigi. Giling halus beberapa kuntum bunga cengkih, bunga lawang, asam gelugur, halia dan lada. Sumbatkan pepesan tersebut ke dalam gigi yang lubang. Keredaan sakit gigi akan beransur pulih.

Selsema. Rebus jus halia, bunga cengkih, kulit kayu manis dan lada sula dengan sukatan sama banyak (satu sudu besar) kedalah 1liter air. Minum air rebusan tersebut ketika masih suam.

Sembelit. Buah manjakani, buah pala, bunga lawang dan bunga cengkih digiling halus kesemuanya. Bahagikan kepada tiga bahagian sama banyak. Minum sebanyak tiga pagi bersama air suam yang dicampurkan dengan madu dan telur ayam.

Semut. Masukkan beberapa kuntum bunga cengkih ke dalam bekas berisi gula bagi mengelakkan semut. Semut akan hilang dan gula berbau harum.

Menguatkan Zahir Batin

Masak bunga cengkih dengan minyak zaitun dan biarkan sejuk. Sapu dan urutkan minyak tersebut pada alat kelamin lelaki beberapa ketika sebelum bersetubuh. Hasilnya kelazatan yang tidak terhingga serta mempercepatkan inzal wanita.

Buah pala, bunga cengkih dan daun kertau ditumbuk lumat. Sapukan pada alat kelamin lelaki sebelum bersetubuh, ia menjadi bertambah kuat.

Di India, cengkih sudah digunakan selama berabad-abad untuk merawat masalah disfungsi ereksi.

Dalam rencana yang disiarkan di jurnal BMC Complementary and Alternative Medicine diungkapkan, ekstrak cengkih mampu menghasilkan peningkatan aktiviti seksual.

Cengkih mempunyai kesan stimulan terhadap ejakulasi lelaki dan boleh membantu mempertahankan ereksi atau ejakulasi pramatang.

Pembiakan

Pokok cengkih memerlukan iklim panas serta lembap dan hujan sebanyak 150 - 250mm dan suhu 15° - 38 °C. Tanah yang paling sesuai baginya ialah tanah gembur yang mengandungi humus dan tanah laterit.

Cara pembiakannya ialah dengan menggunakan biji benih. Biasanya anak-anak benih ditanam di ladang dengan jarak 5 meter antara pokok.

Hasil yang pertama boleh dipungut apabila pokoknya berumur tujuh atau lapan tahun. Pokok cengkih akan terus mengeluarkan hasilnya sehingga umurnya 60 tahun atau mencapai 130 tahun.

Biasanya hasil setiap tahun bagi satu pokok ialah 2.7 kg. Bunga cengkih boleh dituai ketika pokoknya tumbuh setinggi 8 meter lebih.

Pokok Cengkih memerlukan hujan yang banyak melebihi 3,500 mm setahun dan lembab dimana perlu ada musim kering untuk aktiviti penuaian hasil.

Terdapat sebanyak 3,000 spesis cengkih dalam keluarganya dimana kebanyakkannya terdapat dikawasan tropika dan sub-tropika.

Pokok cengkih hidup rendang dengan banyak cabang dan mampu mencapai ketinggian sehingga 18-20 meter (liar) tetapi untuk perladangan cuma 7-12 meter tinggi sahaja dan perlu dibuat pangkasan.

Kulit batang pokokk cengkih berwarna kelabu (gray) bercabang yang agak rendah. Daun berbentuk 'lanceolate' berwarna hijau gelap berkilat dan mempunyai bau yang wangi.

Kuntum bunga cengkih lazimnya berwarna hijau ketika muda dan akan bertukar kepada warna kemerahan apabila mekar.

Bunga cengkih pula berkumpulan (group) dengan 4 kelopak yang akan menghasilkan buah berwarna ungu berukuran 2.5 cm panjang.

Penanaman
  • Cengkih dibiakkan dengan pemilihan biji benih cengkih yang bersaiz agak besar dari buah segar yang telah cukup matang.
  • Kadar kehilangan kesuburan (vigorous) biji benih sangat cepat jika dibiarkan buah terlalu masak.
  • Biji disemai dibawah tapak semaian berteduh selama 12 - 18 bulan sebelum diubah ke kebun.
  • Jalankan proses pengerasan (Hardening process) pada semaian anak benih sebelum menanam.
  • Sediakan lubang penanaman dan masukkan baja asas seperti MOP, Baja Organik dan sebagainya.
  • Jarak tanaman pokok cengkih yang disyorkan 4-5m x 3-4m bergantung kepada kesesuaian tanah dan terrain.
  • Anak pokok yang baru ditanam perlukan lindungan atau naungan dari kerosakan akibat angin atau kekeringan.
  • Kawalan rumpai dijalankan dengan cara manual atau kimia. Pembajaan cengkih menggunakan baja organik dan NPK dengan kadar disyorkan.

Penuaian

Pada keadaan biasa, pokok cengkih akan mula berbunga 6-8 tahun selepas ditanam. Bunga cengkih akan keluar dari bahagian hujung pucuk dahan dan kajian menunjukkan bahawa pokok cengkih mempunyai jangka hayat sehingga 60 tahun atau lebih jika dijaga dengan baik dan tidak diserang penyakit.

Penuaian bunga cengkih dijalankan dengan memetik buah-buah cengkih yang telah matang menggunakan tangan.

Bunga cengkih yang telah matang lazimnya akan berwarna gelap dan ianya perlu dipetik sebelum bunga terbuka dan ia kemudian perlu dikumpulkan.

Bunga cengkih tersebut akan di jemur dibawah sinaran matahari diatas tikar plastik atau tikar buluh yang sesuai untuk selama 2-4 minggu sehingga kering.

Ancaman Penyakit

Pokok Cengkih dilaporkan memang tidak mempunyai sebarang masalah serangan serius oleh perosak dan penyakit.

Malangnya, pokok cengkih di Lindungan (Protectorate) Zanzibar, yang merupakan asas ekonomi pulau tersebut dan merupakan pembekal sembilan per sepuluh bekalan dunia, kini diancam penyakit.

Sejak tahun 1950, ia kini dianggarkan sekurang-kurangnya separuh pokok cengkih di Pulau Zanzibar telahpun mati akibat penyakit.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2 | 3 | 4

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon