Tuesday, January 30, 2018

4 Rempah Yang Mampu Meningkatkan Ghairah Seksual


Ketika libido atau ghairah seksual mengalami penurunan, seringkali orang disarankan untuk memakan makanan yang mengandung afrodisiak atau zat yang merangsang nafsu seks.

4 Rempah Yang Mampu Meningkatkan Ghairah Seksual

Ada banyak makanan yang disebut bersifat afrodisiak, di antaranya coklat, tiram, ginseng, malah buah nangka.

Sayangnya, masih banyak keraguan mengenai kebenaran dari pelbagai bahan makanan ini. Benarkah makanan tersebut benar-benar memiliki manfaat untuk meningkatkan libido?

Afrodisiak 

Afrodisiak adalah kandungan bahan yang dianggap mampu merangsang ghairah seksual untuk melakukan hubungan seksual.

Afrodisiak dipercayai mampu merawat gejala-gejala yang timbul akibat turunnya nafsu seks tapi bukan mengenai kekuatan seks.

Adakah kemampuannya bersifat sugestif atau pengaruhnya benar-benar berkesan?

Ada empat jenis rempah yang merupakan 'makanan super' untuk merangsang nafsu seks. Empat rempah yang mampu meningkatkan ghairah seksual itu adalah saderi, cengkih, kayumanis dan buah pala.

Saderi, cengkih, kayumanis dan pala paling signifikan untuk meningkatkan ghairah seks menurut seksologi di Amerika mahupun di dunia.

1. Saderi

Daun SADERI yang mengandungi hormon androsterone dikatakan boleh membantu meningkatkan keinginan seks yang menurut seorang penulis buku masakan Sweden, C.E. Hagdahl, daun saderi dipercayai boleh meningkatkan keinginan seks atau boleh terangsang dengan cepat. Ia lebih elok jika di makan mentah.

Saderi (Celery) ialah herba pencernaan (alimentary herb) serta tumbuhan ubatan khas. Minyak (volatile oil) yang diekstrak dari Saderi boleh digunakan untuk tujuan perubatan dan sebagai ramuan untuk minyak wangi.

Saderi mengandungi beberapa zat penting seperti vitamin A, B1, B2, B3, C dan E, kalsium, zink dan banyak lagi.

Ðaunnya mengandungi asid folik, karotena dan vitamin C. Manakala bijinya mempunyai flavonid, sedanolid dan minyak esen yang terdiri daripada asid elinoleik, asid oleik, asid palmitik, asid petroselinik dan asid resinik.

Saderi berkhasiat sebagai antirematik, penenang (sedatif), bersifat meluruhkan air kencing (duiretik) dan antiseptic.

Khasiat lain membantu pengeluaran asam urat dari tubuh, pembersih darah, menghentikan pendarahan dan menurunkan tekanan darah.

2. Cengkih

Di India, cengkih sudah digunakan selama berabad-abad untuk merawat masalah disfungsi ereksi. Dalam rencana yang disiarkan di jurnal BMC Complementary and Alternative Medicine diungkapkan, ekstrak cengkih mampu menghasilkan peningkatan dalam aktiviti seksual.

Cengkih juga digunakan untuk mengatasi nafas berbau, yang boleh mengurangkan nikmat ketika bercium.

Cengkih mempunyai kesan stimulan terhadap ejakulasi lelaki. Jenis rempah ini boleh membantu mempertahankan ereksi atau ejakulasi pramatang.

Baunya boleh membantu pasangan lebih ghairah jadi, tidak hairanlah cengkih sering digunakan sebagai bahan asas dalam pembuatan perfum dan aromatik.

Cengkih digunakan dalam makanan secara berkala, kerana ia bukanlah bahan penyembuh.

3. Buah Pala

Buah pala merupakan stimulan untuk sistem saraf pusat. Pala dalam jumlah tertentu mampu membuatkan libido lebih tinggi.

Pala sangat baik diamalkan untuk meningkatkan sexual feeling secara signifikan tetapi anda diingatkan supaya berhati-hati, kerana terlalu banyak pengambilan pala dalam bentuk serbuk boleh menyebabkan keracunan.

4. Kayu Manis

Begitu juga  dengan kayu manis yang telah terbukti mampu memberikan rasa hangat yang boleh meningkatkan selera seksual atau dorongan seks.

Selama berabad-abad kayu manis digunakan untuk meningkatkan dorongan seksual pada lelaki mahupun wanita.

Kayu manis juga digunakan untuk merawat masalah seksual seperti disfungsi ereksi, menurunnya libido, jumlah sperma yang rendah dan lain sebagainya.

Kayu manis memiliki kemampuan untuk menurunkan kadar gula dalam darah.

Selain dicampurkan dalam masakan, anda boleh  menambahkan kayu manis ke dalam teh atau kopi namun, jangan mengambil terlalu banyak kayumanis dalam satu hari, kerana ia boleh dapat menimbulkan bahaya.

Kesimpulan

Apa yang anda perlu fahami adalah, rempah-rempah ini tidak akan berkesan dalam waktu singkat dan hanya akan menjadi efektif apabila anda memasukkannya ke dalam pola makan secara rutin.

Rempah akan bertindak secara perlahan-lahan, namun efektif jika diamalkan secara teratur.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Kekurangan Testosteron Punca Lelaki Sukar Ereksi

sumber: nova

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon