Jumaat, Februari 22, 2019

4 Haiwan Yang Di Larang Umat Islam Membunuhnya


Rimas betul kita dengan semut, apatah lagi apabila jumlahnya semakin banyak sehinggakan bersarang di tempat-tempat sempit di rumah kita.

Pergi ke pasaraya, kita dapat melihat bermacam jenis ubat pembunuh semut sama ada dalam bentuk semburan, perangkap atau racun yang akan diangkut balik lalu bertindak membunuh seluruh koloni semut.

Tahukah anda semut adalah antara 4 serangga dan haiwan yang kita dilarang membunuhnya?

1. Semut

Gambar Semut gotong royong

Secara asasnya, Islam melarang umatnya membunuh semut tanpa sebarang sebab. Semut mempunyai surah khas untuk mereka iaitu surah An-Naml, yang diambil bersempena kisah Nabi Sulaiman a.s. dan ketua semut yang berkomunikasi dengan Nabi Sulaiman a.s. memohon pertolongan agar bala tentera Nabi Sulaiman a.s. tidak memijak mereka.

2. Lebah

Gambar Lebah mencari madu

Dalam al-Quran ada satu surah yang dengan jelas menceritakan peranan besar lebah pada hidup manusia.

Surah An-Nahl, ayat 68 dan 69 yang menyatakan dengan jelas arahan Allah SWT pada lebah di mana mereka patut tinggal, tugas mereka sebagai makhluk Allah di muka bumi ini dan faedah besar yang dibawa oleh lebah kepada manusia.

3. Burung hud-hud

Gambar Burung hud-hud

Burung yang menjadi tema kepada lagu klasik M. Nasir ini agak sukar dijumpai di negara kita.

Menjadi salah satu binatang yang disebut secara jelas dalam Kitab Al-Quran dalam surah An-Naml bermula ayat 22 atas usahanya memerhatikan manusia dan hubungan spesis ini dengan Nabi Sulaiman a.s., burung hud-hud adalah salah satu burung yang dilarang pada umat Islam membunuhnya.

4. Burung shurad

Gambar Burung shurad sedang bertenggek

Burung shurad tidak disebutkan dalam al-Quran atau mempunyai kisah pertalian dengan mana-mana Nabi melainkan disebut sebagai salah satu haiwan yang tidak patut dibunuh melalui hadis dua hadis “Rasulullah SWT melarang membunuh shurad, katak, semut, dan hud-hud. (HR. Ibnu Majah)" dan "Diriwayatkan dari Ibnu Abbas r.a. dia berkata, Rasulullah melarang kami membunuh empat macam binatang: semut, lebah, burung hudhud dan burung shurad (HR. An-Nasa’i dan Ahmad).

Burung shurad ini dikatakan sejenis burung yang kepala dan paruhnya besar, perutnya berwarna putih dengan punggung berwarna kehijauan, memakan binatang-binatang kecil lain.

Hidup di kawasan Afrika dan gemar tinggal dalam kawasan yang terbuka seperti padang rumput dan savana.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: iluminasi

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon