Tuesday, January 22, 2019

'Foward' Mesej WhatsApp Dihadkan Kepada 5 Individu


Pengguna aplikasi WhatsApp kini hanya boleh ‘forward’ mesej kepada lima individu sahaja, berkuat kuasa di seluruh dunia berkuat-kuasa serta merta, kata Naib Presiden Dasar dan Komunikasi WhatsApp, Victoria Grand.

Whatsapp Limited

Tambah beliau, “Ia bagi mengelak maklumat salah dan khabar angin tersebar secara berleluasa.”

Sebelum ini, pengguna WhatsApp dibenarkan mengedar mesej kepada 20 individu ataupun satu ‘group’.

Had jumlah penerima mesej ‘forward’ itu pada asalnya bermula di India pada Julai tahun 2018 lepas apabila khabar angin yang disebar melalui WhatsApp telah menyebabkan beberapa kes pembunuhan.

10 suspek kes bunuh ditahan di India

Seramai 10 suspek ditahan kerana disyaki terbabit dalam pembunuhan seorang lelaki yang dituduh menculik seorang kanak-kanak, iaitu satu kes dikaitkan dengan khabar angin menerusi WhatsApp.

Lebih 20 individu maut dalam serangan seumpamanya di seluruh India dalam tempoh tiga bulan, hingga memaksa pihak berkuasa, selain pemilik aplikasi WhatsApp, iaitu Facebook mencari jalan penyelesaian segera bagi menangani kejadian itu.

Polis berkata, mangsa terbaru dibunuh pada 28 Julai 2018 lalu, tetapi mayatnya yang sudah reput hanya ditemui penduduk kampung seminggu selepas itu.

Penyerang mencampak mayat mangsa ke dalam perigi, sebelum melarikan diri, kata ketua polis Dindori, K Kartikeyan kepada AFP.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: astroawani

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon