Monday, December 10, 2018

Panduan Membeli Produk Dari Alibaba Untuk Elak Penipuan


Alibaba merupakan laman web e-commerce terbesar di dunia yang memiliki direktori yang komprehensif yang menggabungkan ramai pembekal dari Asia dengan pembeli di serata dunia dan terdapat berjuta-juta produk yang ditawarkan di dalam laman web ini. Mari saya terangkan cara selamat beli produk dari Alibaba.

Panduan Membeli Produk Alibaba

Mudah saja nak beli dari Alibaba, anda hanya perlu taip produk di kotak Search ataupun browse di bahagian kategori. Contohnya jika anda nak cari kasut, taip saja kasut dan pasti akan keluar beribu pembekal kasut.

Terdapat beberapa perkara harus diambilkira apabila mencari barang dalam Alibaba. Mari kita lihat contoh barang iaitu kasut kasual yang dicari dalam Alibaba.

Harga Seunit

Perkara yang pertama sekali kita biasa nak tahu adalah harga. Contohnya; harga sepasang kasut adalah USD5-6 FOB (Free On Board) yang bermaksud penjual akan menanggung kos berkaitan penghantaran produk ke pelabuhan. Pembeli hanya membayar kos sebenar penghantaran produk dari pelabuhan sehingga destinasi.

Kuantiti Pesanan Minimum (MOQ)

MOQ ataupun Minimum Order Quantity adalah jumlah pesanan minimum yang sanggup diterima pengilang.

Namun begitu, ada juga pengilang yang boleh diajak berunding untuk menurunkan MOQ. Anda boleh cuba.

Kaedah Pembayaran

Setelah anda tahu harga dan MOQ, seterusnya anda perlu tahu tentang kaedah pembayaran. Terdapat beberapa cara pembayaran dan setiapnya memiliki kelebihan dan keburukan.

1. Upront TT (Bank Transfer)

Risiko kepada pembeli sangat tinggi. Di sini pembekal akan menerima pembayaran sebelum pengeluaran produk dimulakan.

Kaedah ini sangat berisiko untuk pembeli dan biasanya tidak digalakkan terutama bagi pembelian pertama kali lebih-lebih lagi bila berurusan dengan pembekal yang tidak dikenali.

Sekiranya anda ditipu, peluang untuk mendapatkan kembali wang anda sangat tipis.

2. Letter of Credit

Cara pembayaran ini selamat dan adil untuk kedua pihak. Akan tetapi kaedah ini rumit dan biasanya hanya syarikat besar yang menggunakannya.

3. Western Union

Risiko tinggi di pihak pembeli. Ia merupakan kaedah pembayaran yang sangat berisiko dan tidak digalakkan. Kaedah ini boleh digunakan jika anda pernah berurusniaga atau kenal dengan pembekal.

4. Paypal

Cara ini selamat. Paypal sangat popular digunakan kerana ia mudah, risiko rendah dan ada perlindungan.

Walaupun ia popular di kalangan pembeli, ia tidak popular bagi pembekal kerana kerumitan untuk mengeluarkan wang dan cukai tinggi.

5. Escrow

Escrow sangat selamat digunakan dan melindungi pembeli dan pembekal. Apabila menggunakan Escrow, wang pembeli akan ditahan oleh pihak ketiga dan hanya akan dibayar kepada pembekal setelah pembeli mengesahkan penerimaan barang.

Membeli dari Alibaba adalah selamat namun antara masalah yang timbul di dalam mencari pembekal:

1. Orang tengah

Di dalam Alibaba terdapat beriru-ribu pembekal/pengilang dan tidak semua pengilang itu adalah pengilang sebenar.

Ada orang tengah yang mengambil kesempatan dengan menaikkan harga produk pengilang sebenar dan ia boleh melambatkan proses pembelian.

2. Scammer

Orang tengah mungkin hanya menambahkan kos anda dengan meletakkan caj yang lebih tinggi. Scammer pula mengambil kesemua wang anda tanpa belas kasihan.

Walaupun Alibaba telah berusaha membuang scammer dari laman web mereka, anda perlu sentiasa berhati-hati kerana mungkin ada pembekal yang tidak jujur.

3. Kualiti

Banyak produk yang diiklankan sebagai berkualiti dan premium. Namun hakikatnya kualiti yang dikatakan itu berkualiti tidak seperti yang kita harapkan.

Oleh itu bagi mengelakkan diri daripada ditipu, antara langkah yang perlu anda ambil adalah:

1. Pembekal yang sah atau verified supplier

Alibaba memiliki program pengesahan tersendiri yang melibatkan level tertentu. Anda perlu pilih pembekal yang disahkan saja. Adalah lebih baik untuk memilih pembekal yang mempunyai level Gold Membership.

2. Tanya soalan dan follow up

Sentiasa bertanya soalan dan follow up dengan pembekal yang telah anda senaraipendekkan. Tanya lesen perniagaan dan nombor telefon. Minta gambar kilang dan juga sampel produk. Jangan segan dan takut untuk bertanya apa saja yang timbul di fikiran.

3. Minta sampel

Sebelum anda membuat pembelian sebenar, anda perlu minta sampel terlebih dahulu supaya anda dapat tengok dengan mata sendiri kualiti barang sebenar. Jika anda rasa pembekal menimbulkan banyak keraguan seeloknya jangan beli.

Apabila anda ingin hantar email kepada pembekal, antara perkara yang perlu ditanya adalah:

1. MOQ

Jika MOQ terlalu tinggi anda boleh cuba bertanya jika dapat dikurangkan.

2. Sampel

Anda perlu minta sampel supaya dapat lihat contoh produk. Ada sampel yang perlu dibayar dan ada yang percuma.

3. Harga Pengeluaran

Paling penting adalah berapa harga produk seunit. Biasanya di dalam Alibaba, pembekal meletakkan harga seunit di dalam lingkungan seperti $2-5.

4. Tempoh pengeluaran

Anda perlu tanya berapa lama kilang ambil masa untuk siapkan satu-satu order.

5. Kaedah Pembayaran

Anda dah tahu cara selamat beli produk dari Alibaba.

Semoga anda berjaya!

BACA INI JUGA:

sumber: sambalserai

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon