Thursday, December 06, 2018

Cash Is King Era Baru?


Cash is king, bak kata pemimpin politik suatu ketika dulu dan kita berasakan apa yang dicanang itu benar-benar telah tertanam di kepala ramai pejuang, buahnya itulah yang kita tuai sekarang ini. Tengok saja samseng cap bulu ayam yang dibayar untuk mengambil alih kuil Sri Mahamariamman tempoh hari. Hanya dengan bayaran seratus dua, mereka tanpa ada malu menjeritkan nama tuhan.

Cash Is King Era Baru

Mereka tentu menyangka bayaran yang diterima sebagai imbuhan itu menjadikan mereka ada hak untuk membuat huru-hara di rumah ibadat tersebut.

Ada khabar yang mengatakan bahawa wang sebanyak RM1.5 juta telah dibayar kepada pihak kuil. Pengurusan kuil tersebut pula terpecah dua dengan satu pihak didakwa mengkhianati pihak yang lain dalam hal wang pampasan tersebut.

Membuat kacau di rumah ibadat apa agama sekali pun adalah salah, melempar daging babi ke masjid, misalnya, adalah perbuatan teramat sial yang harus dihentikan.

Kita tidak mahu dek kerana tamak akan imbuhan kita tergamak bergaduh atas nama agama.

Berkelana cari suami

'Peguam' yang dituduh membayar samseng itu juga tentu sekali berasakan wang adalah penyelesai segala masalah mereka.

Di Jepun sekarang telah berlaku ramai lelaki enggan berkahwin kerana bimbang wang hasil penat mereka bekerja nantinya terpaksa dibelanjakan kepada isteri dan anak-anak.

Mereka tidak mahu membelanjakan wang itu kepada orang lain kerana khuatir tidak cukup bekalan pada hari tua.

Kerana lelaki Jepun mementingkan wang (untuk diri sendiri) negara itu sedang berdepan masalah warga tua yang tidak mempunyai waris untuk menjaga mereka.

Kini, sudah ada gadis dari negara matahari terbit itu membuat rombongan ke serata dunia demi mencari jodoh atau pasangan hidup.

Kisah benar

Ada dua gadis Jepun yang keluar dari negara itu hanya untuk mencari pasangan hidup. Kedua-duanya kini telah berkahwin dengan lelaki Malaysia.

Menurut Noraini Kawamura, dia sudah ke India, Indonesia dan Malaya. Dan daripada pengembaraan itu dia memutuskan bahawa negara ini serta lelaki Melayunya paling sesuai dibuat suami.

Suami beliau ialah seorang pemandu lori dan beliau sendiri kini berkerja menjual Yakult ke merata tempat.

Sementara itu teman Noraini, Midori Takeda, pula memilih seorang pelukis batik sebagai suaminya. Kedua-dua mereka kini dikurniakan seorang anak.

Sombong dengan harta

Kita adalah jahat apabila menyokong partai politik hanya kerana memikirkan keuntungan wang ringgit.

Inilah yang mengakibatkan rasa tidak puas hati kepada sesetengah penyokong parti yang tewas dalam pilihan raya ke 14 lalu.

Kita semua sedia maklum yang hampir semua ahli politik dari partai yang pernah memerintah itu terlalu kaya. Juak-juak mereka juga tidak kurang hebatnya dan mereka menjadi sombong akibat mempunyai harta yang tidak jelas puncanya itu.

Kesombongan itulah yang menjadi punca kebencian rakyat. Justeru ia menjadi antara sebab mereka disingkirkan daripada memerintah negara ini.

Diharapkan kumpulan yang memerintah hari ini tidak pula menumpukan usaha masing-masing untuk mengkayakan diri sendiri dan kroni.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: malaysiakini

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon