Saturday, November 10, 2018

Bagaimana Ekstrak Tongkat Ali Membantu Tenaga Batin Lelaki?


Tongkat Ali dikatakan berfungsi membantu untuk menambah tenaga badan dengan meningkatkan paras hormon testosterone lelaki yang juga amat penting untuk meningkatkan nafsu dan keinginan seksual.

Tongkat Ali Membantu Tenaga Lelaki

Selain itu, Tongkat Ali juga membantu menurunkan paras kartisol di dalam badan, penyumbang kepada pengumpulan lemak di sekitar perut dan mampu meningkatkan kadar metabolisme badan dengan selamat dan berkesan.

Selain terbukti secara klinikal, Tongkat Ali boleh membantu merawat penyakit Malaria, kanser, masalah keradangan, risiko kencing manis serta jangkitan bakteria.

Tongkat ali atau juga dikenali sebagai pasak bumi adalah sejenis tanaman yang terdapat di hutan Malaysia dan Indonesia.

Nama botaninya ialah Eurycoma longifolia daripada famili Simaraubaceae, dikenali sebagai penawar pahit, bedara pahit, bedara putih, bedara merah, hempedu pahit, payung ali, tongkat baginda, muntah bumi, petala bumi, akar jangat semang, tongkat rasul dan setunjang bumi.

Tongkat Ali merupakan sejenis tumbuhan yang dikatakan mempunyai bahan bagi membantu lelaki yang menghadapi masalah syahwat.

Tongkat ali terkenal kerana mempunyai kesan afrodisiak (penggalak seks) dan secara tradisi, digunakan untuk merawat beberapa jenis penyakit dan meningkatkan kesihatan termasuk pening kepala, kurap, disentri, bengkak, antitumor, antiradang dan antioksida.

Eurikomanone, eurikomalaktone dan eurikomanol (quassinoids) yang banyak terdapat dalam akarnya merupakan kandungan kimia penting.

Penyelidikan menunjukkan bahawa bahan kimia (fitokimia) yang terdapat dalam Tongkat Ali boleh meningkatkan paras testosteron iaitu hormon yang diperlukan untuk fungsi seksual lelaki.

BritishJournal of Sports Medicine pernah menerbitkan keputusan kajian saintifik pada 2003, yang menunjukkan Eurycoma longifolia mengakibatkan peningkatan saiz dan kuasa otot berbanding placebo, menunjukkan ciri-ciri anabolik pada Tongkat Ali.

Sesetengah atlet dan ahli bina badan kini menggunakan hasil tongkat ali dengan harapan ia akan bertindak sebagai penguat testosterone, bagi meningkatkan saiz otot dan prestasi tanpa dadah.

Sebatian aktif dalam tongkat ali adalah Glyco Saponins dan Eurypeptides, adalah rantaian besar asid amino yang bertanggungjawab bagi kesan peningkatan testosterone dalam Tongkat Ali.

Ia juga penting bagi mengesahkan jika hasil tongkat ali mengandungi tambahan maltodextrine atau sebarang pengisi lain.

Sesetengah syarikat mungkin menambah sehingga 75% pengisi dan hanya 25% kandungan Tongkat Ali sebenar.

Menerusi kemajuan teknologi dan kajian saintifik, kini Tongkat Ali digunakan sebagai antara bahan utama di dalam pelbagai produk minuman, terutama kopi.

Herba Tongkat Ali juga banyak dipasarkan dalam bentuk kapsul.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: aidahalalmart

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon