Monday, November 26, 2018

Dulu Pelajar Tercorot, Kini Miliki PhD


Pernah menjadi pelajar tercorot, gagal mendapat keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)cemerlang juga dikatakan masa hadapanya gelap. Itu pengalaman dilalui oleh Prof. Madya Dr Midhat Nabil apabila mengenang kembali kisah perjalanannya ketika dibangku sekolah dan kisahnya tular di media sosial.

Prof. Madya Dr Midhat
Prof. Madya Dr Midhat bersama isteri.

Katanya, dia terpanggil untuk berkongsi pengalaman ketika belajar kerana mahasiswanya menyangkakan dirinya adalah seorang pelajar cemerlang. Tetapi realitinya adalah tidak.

Memetik Facebook miliknya, beliau memberitahu, keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) adalah baik dengan memperolehi 2A 2C.

Selepas itu, prestasi akademik terus merundum, disebabkan oleh sifat malas belajar yang ada pada dirinya.

Bagi keputusan peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR), beliau hanya mendapat 2A sahaja dan C bagi subjek Matematik, sekali gus meranapkan impiannya untuk memasuki aliran Sains.

Tanpa kerelaan, beliau mengambil aliran perakaunan tetapi nasib menyebelahinya apabila pihak sekolah membuka peluang pelajar aliran lain untuk mengambil aliran Sains.

Pada awalnya, beliau dikatakan tidak layak memasuki kelas aliran Sains tetapi telah berjanji kepada gurunya untuk belajar bersunguh-sungguh.

Sebaik mengikuti aliran Sains, beliau berasa kesal kerana membuat keputusan silap berikutan subjek Sains Tulen sukar terutama subjek Metamatik Tambahan yang dianggap sebagai 'killer subject'.

Hidupnya diselubungi kegelapan apabila setiap tahun, keputusan peperiksaan sangat teruk dan antara tercorot di dalam kelas.

Akhirnya, keputusan SPM sebenar, beliau tidak memperolehi satu A dan guru memberitahu, masa hadapannya gelap gara-gara sikapnya tidak mahu berubah.

Susulan menerima keputusan itu, Dr Midhat, cuba menyambung pelajar di pelbagai institusi, malangnya ditolak dan bermulalah episod dirinya bergelar seorang operator pengeluaran di sebuah kilang di Bangi.

Selepas enam bulan, beliau telah bertukar kerja sebagai pembantu jualan pula di farmasi.

Pelbagai rintangan diharungi termasuk pernah gagal dalam program diploma Universiti Teknologi Mara (UiTM) menerusi kursus Pra-Sains.

Setelah berjaya memasuki program di UiTM Jengka Pahang, beliau hanya memperolehi keputusan CGPA 1.92.

Bagaimanapun, tuah berpihak kepadanya, apabila diberi peluang untuk melanjutkan pelajaran di universiti tersebut.

Bermula dengan langkah kanan, dirinya nekad untuk berjaya dan telah memperolehi CGPA 3.25.

Pelbagai usaha dilakukan seperti rajin berjumpa dengan pensyarah, banyak mengulangkaji, mencari maklumat di perpustakaan dan menyertai 'study group'.

Beliau telah melanjutkan pengajian diploma Kimia Perindustrian di UiTM Arau, Perlis, kemudian peringkat Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan (Kepujian) Kimia dan berjaya menjadi pelajar pertama yang memperolehi keputusan Kelas Pertama bagi fakulti tersebut.

Tidak terhenti di situ sahaja, beliau juga mengikuti Masters dalam bidang Biochemical Engineering (by Coursework) di School of Chemical Engineering, University of Birmingham, Amerika Syarikat dan dinobatkan antara dua pelajar terbaik dalam program tersebut sekaligus menawarkan pengajian PhD di dalam bidang Chemical Engineering oleh universiti yang sama.

Meskipun dulu, beliau pernah menjadi pelajar tercorot, tetapi dia kini berjaya menamatkan pengajian PHD dalam tempoh empat tahun malah dicalonkan untuk anugerah Tesis Terbaik.

"Yang paling penting adalah belajar dari kegagalan yang lalu dan jangan sekali-kali berputus asa.

"Insya-ALLAH kalau saya boleh berjaya, semua pun pasti boleh melakukannyam," katanya.

Jadi, apa yang adik-adik mampu pelajari dari kisah diatas? Jawabnya, jangan berputus asa. Semoga berjaya.

BACA INI JUGA:

sumber: sinarharian

1 comment

  1. Syabas dan tahniah entri ini sangat bermakna. teringat saya tentang diri etuza semdiri pernah gagal dalam pelajaran tapi tak putus asa..alhamdulillah ..

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon