Rabu, November 14, 2018

Apa Sebenarnya Maksud Kecerdasan Buatan?


Kecerdasan buatan atau Artificial Intelligence, juga dikenali sebagai (AI) merupakan kajian kejuruteraan mesin yang mampu melakukan fungsi dengan ciri-ciri pemikiran manusia yang telah bermula dari zaman purba, tetapi kemunculan komputer digital pada abad ke-20, membawa konsep ini kepada suatu kemungkinan.

Kecerdasan Buatan

Secara ringkasnya juga, Kecerdasan Buatan adalah salah satu cabang ilmu pengetahuan berkaitan dengan fungsi mesin untuk menyelesaikan masalah yang rumit untuk diselesaikan oleh manusia.

Perkara ini biasanya dilakukan dengan mengikuti atau mencontohi karakteristik dan analogi berfikir manusia dan menerapkannya sebagai algoritma yang dikenali oleh komputer.

Dengan suatu pendekatan yang lebih fleksibel dan efisien bergantung keperluan, akan mempengaruhi bagaimana wujudnya perilaku kecerdasan buatan.

AI biasanya dihubungkan dengan komputer, tetapi juga berkaitan dengan bidang lain seperti Matematik, Psikologi, Kajian, Biologi, Filosofi dan banyak lagi.

Kemampuan untuk mengkombinasikan pengetahuan dari semua bidang ini akhirnya akan memberi manfaat bagi kemajuan dalam upaya mencipta suatu kecerdasan buatan.

Pada awal penciptaan komputer, ia hanya berfungsi sebagai alat mengira sahaja, namun seiring dengan perkembangan zaman, maka peranan komputer semakin mendominasi kehidupan manusia.

Komputer tidak lagi digunakan sebagai alat mengira, malah kini diharapkan untuk melakukan semua pekerjaan yang dilakukan oleh manusia.

Jadi, secara ringkasnya, kecerdasan buatan adalah sebahagian ilmu komputer yang membuatkan mesin mampu melakukan pekerjaan seperti dan setanding manusia.

ISTILAH

AI adalah satu bidang ilmu komputer yang dicipta pada pertengahan tahun 1950-an dan istilah ini telah diterapkan dalam program dan sistem komputer yang mampu melakukan tugas-tugas yang lebih kompleks daripada program komputer biasa, walaupun masih jauh dapat menandingi pemikiran manusia.

Walaupun masih jauh daripada kepintaran manusia, kemampuan AI kini digunakan secara meluas di bidang-bidang seperti pemprosesan maklumat, permainan komputer, keselamatan negara, perdagangan elektronik dan sistem diagnostik.

PENGGUNAAN

Program AI mempunyai banyak aplikasi yang digunakan oleh institusi-institusi kewangan, saintis, ahli psikologi, pengamal perubatan, jurutera rekabentuk, perancang bandar, perkhidmatan keselamatan dan pelbagai lagi.

Teknik AI juga diterapkan dalam sistem yang digunakan untuk melayari Internet dan program AI cenderung digunakan secara khusus untuk tugas-tugas tertentu.

Ia boleh digunakan dalam permainan komputer, meramal pergerakan saham, menafsirkan foto-foto, mendiagnosis penyakit, merancang perjalanan, menterjemah bahasa, melakar analogi, membantu membina mesin yang kompleks, mengajar logik, menulis muzik, membuat gambar dan belajar untuk melakukan tugas-tugas dengan lebih baik.

Program AI menjalankan beberapa tugas-tugas ini dengan baik dan contoh paling terkenal kegunaan AI adalah superkomputer Deep Blue yang mengalahkan juara catur dunia Garry Kasparov pada tahun 1997.

Dalam permainan catur ini, Deep Blue memanfaatkan pemprosesan selari (pemprosesan aplikasi komputer yang berjalan serentak dan berkait) untuk memproses 200 juta pergerakan catur per saat.

Program AI lazimnya lebih baik daripada manusia dalam meramal harga saham dan ia boleh mencipta kejayaan jangka panjang dalam rancangan perniagaan.

Program AI digunakan dalam perdagangan elektronik untuk mengesan kemungkinan penipuan, menggunakan algoritma yang kompleks dan digunakan untuk transaksi kewangan bernilai jutaan setiap hari.

Program AI juga dapat meniru perilaku manusia yang kreatif sebagai contoh, muzik yang dihasilkan oleh program AI sukar dibezakan dengan komposisi oleh penggubah lagu terkenal.

JENIS AI

Terdapat beberapa cara yang digunakan untuk membina kecerdasan buatan buat masa ini. Contoh-contoh utama termasuk:

Algoritma genetik

Menggunakan model berasaskan konsep evolusi (mutasi, perkongsian genetik, keupayaan hidup) untuk menghasilkan penyelesaian termudah untuk sesuatu masalah.

Logik kabur

Menggunakan logik kabur untuk mencapai pilihan optimum, berdasarkan intuisi manusia dan sangat mudah untuk direka.

Rangkaian neural

Dimodel dari interaksi antara neuron sebenar, berkemampuan untuk belajar dari set data-data sedia ada untuk meramal output.

SEJARAH KECERDASAN BUATAN

Aplikasi kecerdasan tiruan (buatan) merupakan proses dimana peralatan dapat melaksanakan kerja dengan menggunakan pemikiran atau kecerdasan seperti manusia.

Tahun 1963, merupakan tahun bersejarah lahirnya beberapa aplikasi kecerdasan buatan.

Seperti Samual yang menulis sebuah program lalu memberikannya nama checker playing program, ia bukan hanya digunakan untuk bermain game, tetapi dicipta untuk belajar dari pengalaman pada permainan sebelumnya.

Pada tahun yang sama banyak ditemui pembuktian theorema (theorem proving) yang mendukung AI seperti logic theorist yang diawal percubaan digunakan untuk membuktikan teori matematik tentang Prinsip Matematik Whiteheat dan Russel.

Theory Gelernter membuktikan pencarian kawasan yang lain dari matematik iaitu geometri. Lalu ada pembuktian dengan abstraksi/eksternal dengan menggunakan objek sebagai pemecah masalah umum.

SEJARAH PENCIPTAAN AI

Sebelum tahun 1963 dan tahun berikutnya menjadi tolak ukur perkembangan sistem pakar.

Sistem Pakar atau expert System merupakan bahagian dari ilmu kecerdasan tiruan/buatan.

Bila diambil dari sejarah sistem pakar berdasarkan tahun, kesimpulan tahun lahir dan perkembangan sistem pakar adalah seperti berikut:
  • Tahun 1943, Post E.L. Membuktikan bahawa masalah komputer dapat diselesaikan dengan aturan IF-THEN.
  • Tahun 1961, General Problem Solver (GPS) oleh A. Newel dan H. Simon. Sebuah program yang dibangunkan untuk menyelesai masalah mulai dari games sehingga kepada matematik.
  • Tahun 1969, Dendral. Dibangunkan di Stamford University atas permintaan Nasa (Buchanan dan Feigenbaum) untuk melakukan analisisis kimia terhadap keadaan tanah di planet Marikh.
  • Tahun 1970, MCYN. Dibuat untuk mendiagnosa ubat-ubatan oleh Buchanan dan Shortliffe.
  • Tahun 1982, R1/XCON. Dicipta oleh saintis di Carnegie Melon University (CMU), merupakan sistem pakar pertama yang dibuat.

MAMPUKAH AI MENGGANTIKAN MANUSIA?

Oleh kerana bidang ini masih baharu berbanding cabang-cabang sains lain, masih tiada jaminan cara mana akan boleh menghasilkan AI sebenar (true AI); yang mampu meniru 100% cara manusia berfikir.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: wikipedia | umardanny

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

1 comments so far

Teringat satu cerita yg satu masa nanti AI ni akan lebih bijak, cuba melawan manusia dan menjajah dunia.. wallahualam. Info ttg AI ni mmg menarik!

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon