Friday, October 12, 2018

Berhati-hati Dengan Pegawai Dan Petugas Jabatan Perangkaan Palsu


Jabatan Perangkaan Negeri Kelantan menasihatkan orang ramai agar berhati-hati dan tidak terpedaya sekiranya didatangi pegawai yang meragukan mendakwa daripada jabatan itu untuk melakukan bancian kerana dikhuatiri pegawai palsu.

Berhati-hati Dengan Pegawai Dan Petugas Jabatan Perangkaan Palsu

Pengarahnya Zuraidy Zainal Abidin berkata, pegawai dan petugas banci dari Jabatan Perangkaan akan sentiasa memakai membawa surat iringan dan kad kuasa sebagai pengenalan diri yang membenarkan mereka membuat pengumpulan data.

Jika orang ramai merasa ragu dengan pegawai banci yang datang, mereka boleh minta kad kuasanya dan hubungi segera jabatan untuk pengesahan.

Zuraidy berkata, ia susulan kejadian yang berlaku di sebuah daerah di Kelantan baru-baru ini ketika pihaknya ingin membuat bancian tetapi dihalang oleh penduduk setempat.

Mereka mengatakan sudah ada pihak yang mengaku mereka dari Jabatan Perangkaan datang untuk melakukan bancian sebelum kehadiran pihak mereka.

Beliau berkata, ada juga sesetengah pihak mengaku dari jabatan itu sebagai alasan untuk diberi keizinan memasuki kediaman penduduk, tetapi akhirnya mereka akan menawarkan produk jualan mereka kepada isi rumah.

Bila berlakunya penyamaran sebegini ia memberi kesan kepada pegawai jabatan Perangkaan untuk melakukan tugas.

Mengenai Stats Fun 2018 itu yang disertai 85 pelajar tingkatan empat aliran perakaunan dan perniagaan, Zuraidy berkata program tersebut adalah antara pendekatan untuk memberi pendedahan penggunaan statistik rasmi negara dalam pembelajaran di sekolah.

Program itu juga adalah sebahagian daripada aktiviti yang dirancang oleh jabatan tersebut sempena menyambut Hari Statistik Negara pada 20 Oktober setiap tahun, katanya.

Banci dan Penyiasatan

Sebagai panduan dan makluman kepada seluruh rakyat Malaysia, pada ketika ini ada beberapa jenis Penyiasatan Isi Rumah (Survei) sedang dijalankan secara serentak diseluruh negara.

Mengenai dakwaan ada pihak yang mengaku dari Jabatan Perangkaan datang untuk melakukan bancian sebelum kehadiran pihak mereka, adakalanya dalam kawasan/kampung yang disebut BLOK PENGHITUNGAN, 2 atau 3 jenis survei/penyiasatan/banci dijalankan serentak pada bulan yang sama.

Oleh itu, pegawai berlainan dari Jabatan Perangkaan berkemungkinan akan datang menjalankan banci berlainan di kawasan/kampung yang sama pada bulan yang sama.

Banci/Penyiasatan/Survei Jabatan Perangkaan 2018 (Isi Rumah)

Untuk tahun 2018 ini, Jabatan Perangkaan sedang menjalankan beberapa jenis Banci/Penyiasatan/ Survei, dan pegawai-pegawai kerja luar akan hadir ke rumah-rumah terpilih yang dijalankan setiap bulan;
  1. Survei Penggunaan Dan Capaian ICT Oleh Individu Dan Isi Rumah 2018 (Bulanan).
  2. Survei Tenaga Buruh, Gaji & Upah dan Migrasi 2018 (Bulanan).
  3. Survei Pelancongan Domestik 2018 (Bulanan).
  4. Penyenaraian Isi Rumah, sebagai persediaan Banci Penduduk 2020 (Bulanan).

Jika anda merasa ragu kemungkinan pegawai yang hadir bukan dari Jabatan Perangkaan, sila dapatkan surat iringan yang dibawa bersama, nama pegawai tersebut dan hubungi no telefon pejabat yang tertera.

Untuk mendapatkan maklumat mengenai maklumat yang dikeluarkan oleh jabatan ini, sila layari laman web www.dosm.gov.my.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: malaysiakini

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon