Sunday, September 02, 2018

Sejarah Trend Jaket Kulit Yang Menjadi Fesyen Penunggang Motosikal


Kita sebenarnya sudah menghabiskan banyak masa untuk membincangkan tentang konsep cool - apakah definisi sebenar cool? Adakah kita mampu jadi cool? Dan bagaimanakah ia jadi satu keperluan sejagat yang tidak boleh dibuat-buat.

Sejarah Trend Jaket Kulit Yang Menjadi Fesyen Penunggang Motosikal

Dan antara topik hangat yang kerap dikaitkan dengan cool ialah pemakaian jaket kulit.

Segalanya bermula sejak Perang Dunia Pertama (WWI) apabila jaket kulit diperkenalkan kepada juruterbang pesawat perang sebelum memasuki era 1920-an ketika Irving Schott menghasilkan jaket kulit motosikal pertama yang dijual pada harga AS$5.50 (RM21.72) di Harley Davidson.

Leather-jackets-fighter-pilots

Trend itu kemudian melintas masuk ke dekad 1930-an dan 40-an, yakni sepanjang era Perang Dunia Kedua (WWII), menjangkiti kegemilangan Hollywood 1950-an, letusan muzik 1960-an, kebangkitan feminisme pada 1970-an dan 1980-an dan perkembangan fesyen 1990-an.

Bukanlah sesuatu yang luar biasa menyaksikan pertembungan budaya dalam fesyen, tetapi sangat sedikit trend pakaian yang mampu kekal relevan dan berkuasa seperti jaket kulit. Mengapa boleh jadi begini?

DARI KOKPIT PESAWAT KE PENTAS HOLLYWOOD
Sejarah Trend Jaket Kulit Yang Menjadi Fesyen Penunggang Motosikal

Pertama, kita perlu mengenal pasti permulaan trend jaket kulit terlebih dahulu, iaitu siapakah individu yang berjaya mencetuskan idea cool menerusi pakaian tersebut.

Penampilan terbaik jaket penerbangan WW1 dan WWII pernah digayakan Amelia Earhart yang menjadi simbolik perjuangan hak sama rata antara lelaki dan wanita, dan aksi Tom Cruise dalam filem Top Gun.

Ketika Marlon Brando memainkan watak Johnny Strabler dalam filem The Wild One (1953), aktor itu memakai jaket pertama Irving Schott yang jelas menyerlahkan gaya vintaj yang sangat cool.

Kemudian, sepanjang tempoh 40 tahun berikutnya, trend jaket kulit meninggalkan pengaruh 'budak nakal' dan menjadi gaya utama aktor Steve McQueen yang digelar 'The King of Cool' serta pemuzik hebat seperti kugiran The Ramones, The Beatles dan legenda rock and roll dari Amerika Syarikat (AS), Elvis Presley.

TREND MERENTASI ZAMAN, JADI FESYEN SELEBRITI

Sejarah Trend Jaket Kulit Yang Menjadi Fesyen Penunggang Motosikal

Susulan pengenalan ringkas dalam fesyen wanita sekitar era 1960-an, yang cenderung kepada imej wanita lasak, jaket kulit didefinisikan semula pada era 1970-an hingga 1980-an.

Kali ini tampil selebriti ikonik seperti Joan Jett, Debbie Harry dan Madonna yang tidak lagi dikaitkan dengan simbol pemberontakan.

Sekitar era 1990-an, muncul pula kumpulan supermodel yang mencetuskan ikon gaya baharu seperti Cindy Crawford dan Kate Moss yang kerap tampil menggayakan jeans biru, kemeja-t putih dan jaket kulit.

Model-model itu berjaya mempengaruhi budaya cool sekitar era 2000 dengan pembabitan fotografi paparazzi dan juga gaya jaket motosikal mewah hasil buatan tangan pereka fesyen Perancis, Nicolas Ghesquière yang juga pereka kreatif di Louis Vuitton dengan memperkenalkan siri jaket eksklusif untuk rumah fesyen mewah di Sepanyol, Balenciaga.

Tidak lama kemudian, muncullah pereka baru seperti Alexander Wang yang menghasilkan jaket kulit dengan harga konservatif berbanding Nicolas Ghesquière.

Apa yang dilihat masih kekal dan konsisten mengenai jaket kulit ialah kemampuan memberikan perlindungan kepada pemakai.

Walaupun di awal kemunculan digunakan sebagai pakaian pelindung kepada mereka yang berperang, tetapi kini jaket kulit sudah menjadi ikon budaya fesyen popular.

JAKET DAN MOTOSIKAL

Sejarah Trend Jaket Kulit Yang Menjadi Fesyen Penunggang Motosikal

Tidak syak lagi pengaruh selebriti Hollywood boleh dikaitkan dengan trend memakai jaket kulit di kalangan penunggang motosikal, siapa lagi kalau bukan aktor Hollywood, Marlon Brando yang kali pertama menggayakan jaket Schott 'Perfecto' di layar perak sebagai ketua geng motosikal. Ini termasuklah James Dean

Di Malaysia, semestinya jaket cokelat kulit Faizal Hussein (gambar warna) dalam filem Gila-Gila Remaja (1985) kekal sebagai fesyen yang cool di kalangan biker tempatan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: pandulaju

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon