Friday, August 17, 2018

Cara Pembahagian Daging Korban, Bolehkah Diberikan Kepada Bukan Islam?


Pada setiap 10 Zulhijah, umat Islam seluruh dunia menyambut Hari Raya Aidiladha iaitu satu lagi hari kebesaran dalam Islam selain Hari Raya Aidilfitri dan Alhamdulillah, kita dapat menyambut perayaan ini dalam keadaan aman damai serta rezeki yang melimpah ruah dalam negara tercinta ini. Semoga Allah memelihara nikmat dan keamanan yang kita kecapi ini.

Cara Pembahagian Daging Korban (Qurban)

Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud, "Tiada sesuatu amalan anak Adam di hari Nahar (Hari Raya Korban) yang lebih disukai Allah selain menyembelih haiwan korban.” (riwayat Tirmizi, Ibnu Majah dan Hakim).

Ibadat korban Aidiladha boleh dilakukan selama empat hari bermula 10 Zulhijah iaitu pada Hari Nahar atau Hari Raya Haji (10 Zulhijah) dan pada hari tasyrik (11, 12 dan 13 Zulhijah).

Dalam kemeriahan melakukan ibadat korban, mari kita memperbaiki ibadat sunat muakkad di dalamnya.

Apa yang perlu diperhalusi adalah dalam segi sifat ihsan kita semasa menyembelih haiwan sama ada lembu, kambing mahu pun unta, janganlah kita melakukan penyeksaan tanpa disedari.

Antaranya duduk di atas haiwan tersebut, menindih badannya dengan pelbagai jenis kayu, menjatuhkannya dengan kasar dan lebih kejam lagi melapahnya sebelum ia benar-benar mati.

Begitu juga dengan petugas dan penerima daging korban. Jangan hendaknya belum pun selesai kerja-kerja memotong daging korban, ekor lembu sudah hilang atau ada yang mengambil daging batang pinang atau tulang selangka melebihi daripada sepatutnya.

Berhati-hatilah supaya usaha membantu kerja menyembelih haiwan korban yang sepatutnya mendapat pahala bertukar kepada beroleh dosa gara-gara mengambil hak orang lain.

CARA AGIHAN DAGING KORBAN

Berkorban itu memang bagus, tetapi antara isu yang dibahaskan adalah tentang agihannya.

Yang pertama, agihan adalah sesama umat Islam. Sebaiknya, ia diberi kepada orang fakir dan miskin.

Ini berdasarkan ayat 28 dan 36 surah al-Hajj (22), bahawa semua mazhab fiqh berpendapat daging korban hendaklah diberi makan kepada fakir miskin setelah dimasak atau diagihkan mentah-mentah.

Mazhab Hanafi menggalakkan daging korban dibahagi kepada tiga; sebahagian untuk tuan punya korban, sebahagian lagi dihadiahkan kepada keluarga dan orang kaya dan bahagian yang ketiga disedekahkan kepada fakir miskin.

Mazhab Maliki hanya menyebut dibahagi tiga dengan tidak menentukan kadar setiap bahagian.

Bolehkan Daging Korban Diberikan Kepada Orang Bukan Islam?

Isu yang sering diperbahaskan adalah apabila galakan untuk menyedekahkan semua bahagian daging itu kepada fakir dan miskin menyebabkan ahli keluarga dan golongan berada yang terdekat rasa terabai.

Adapun dalam hidup masyarakat majmuk di Malaysia, timbul pula isu bolehkah daging korban diberi kepada orang bukan Islam?

Dalam hal ini, fuqaha berbeza pendapat. Mazhab Syafie berpendapat haram memberi makan daging korban sunat atau wajib kepada orang bukan Islam.

Al-Nawawi (2000) menyebut bahawa orang bukan Islam tidak boleh memakan daging korban. Imam Ibn Hajār al-Haytami (2001) turut mengesahkan hal yang sama.

Semua ulama mazhab sepakat, memberi atau memberi makan daging korban atau akikah wajib kepada orang bukan Islam adalah haram.

Kesimpulan

Sebahagian mazhab menghukumkannya haram dan ada yang mengatakannya makruh. Adapun Mazhab Hanbali dan Hanafi menghukumkannya sebagai harus kerana ia bukannya sedekah wajib.

Bagaimanapun, dalam konteks Malaysia, barangkali pendapat Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri boleh diterima pakai.

Kata beliau, di dalam isu ini hendaklah dilihat dari sudut maslahah dan juga siasah syar’iyyah supaya lebih harmoni dalam masyarakat di samping menjadi senjata dakwah yang paling ampuh kepada masyarakat yang bukan Islam.

Kami katakan di sini, “Sekiranya di dalam komuniti masyarakat Islam di sesuatu tempat terdapat jiran mereka yang bukan Islam dan mereka itu dikenali dengan sifat baik serta ramahnya dengan masyarakat setempat, jika terdapat lebihan dari hasil korban maka dibolehkan untuk diberikan kepada mereka.

“Namun, jika hasil korban itu hanya mencukupi untuk orang Islam, maka dahulukanlah umat Islam setempat yang lebih memerlukan,” jelas beliau.

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:

sumber: utusan

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon