Monday, August 06, 2018

Bangsa Melayu Kedua Tertua Di Dunia?


Melayu bukan pendatang di negara ini apabila kajian menunjukkan mereka berada di kawasan ini puluhan ribu tahun lalu lagi.

Bangsa Melayu Kedua Tertua Di Dunia?

Etnik Melayu memiliki kumpulan DNA mitokondria (mtDNA) kedua tertua di dunia selepas etnik Afrika, apabila kira-kira 60,000 ke 75,000 tahun lalu, berlaku penghijrahan orang rendah dari Afrika ke pelantar Sunda, kini dikenali Asia Tenggara.

Merujuk kajian Stephen Oppenheimer, profesor Universiti Oxford, beliau menghuraikan perkara itu dalam forum asal-usul Melayu.

Kajian Pertubuhan Genom Manusia (Hugo) yang diterbitkan pada 2013 menunjukkan moyang Melayu, yakni Semang dan Senoi, berhijrah dari Champa yang kini terletak di bahagian Vietnam dan Kemboja.

Nenek moyang mereka asalnya suku kaum Afrika yang pertama berhijrah ke kawasan darat sekitar Arab Saudi dan Timur Tengah.

Suku Semang dan Senoi berkembang menjadi suku-suku kaum lain termasuk orang peribumi seperti Orang Asli, Iban, Dayak dan banyak lagi.

Karya Oppenheimer pada 1998, “Eden in the East: The Drowned Continent of Southeast Asia ”, menunjukkan Melayu antara kaum terawal di dunia.

Zaharah berkata bukti sains juga menunjukkan Melayu memiliki mtDNA berusia 63,000 tahun, manakala etnik Cina hanya 43,000 tahun.

Namun, beliau menegaskan Cina bukanlah cabang keturunan Melayu. Sesuatu etnik mengambil masa ribuan atau puluhan ribu tahun untuk berubah.

Asal-usul orang Greek juga datang dari Champa tetapi mereka tidaklah menjadi Melayu.

Bahasa Melayu atau Rejang, satu cabang Sanskrit yang berasal dari pelantar Sunda sebelum dibawa ke benua India.

Kerana warga India banyak belajar Sanskrit, ramai terfikir bahasa itu berasal dari sana dan Melayu meminjam banyak kata Sanskrit.

Walhal, perkara sebaliknya yang berlaku. Sanskrit masuk ke pelantar Sunda dulu sebelum ia tersebar ke India.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: projekmm

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon