Sunday, July 08, 2018

5 Muzium Paling Pelik Di Dunia


Muzium sering disalah tafsir sebagai tempat penyimpanan barang lama malah lebih teruk apabila ia dikaitkan sebagai stor artifak berunsur berhala serta pemujaan manusia zaman dahulu kala.

Namun, pada zaman moden ini, perlu bagi muzium untuk mentakrifkan semula matlamat, fungsi, serta strategi mereka supaya tidak ketinggalan dek arus semasa.

Bagaimanapun, di sebalik perubahan pantas arus masa itu, terdapat juga pelbagai muzium yang memaparkan barangan aneh dan pelik sehingga popular dikunjungi.

Berikut 5 buah muzium di dunia yang berjaya menyimpan koleksi barangan unik sehingga kita sendiri tidak menjangka dan mungkin tidak tercapai akal waras.

1. Muzium Kematian Bangkok, Thailand

5 Muzium Paling Pelik Di Dunia

Bagi penggemar sesuatu yang luar biasa, Muzium Perubatan Siriraj Bangkok, Thailand mungkin salah satu lokasi yang wajib dikunjungi paling kurang sekali seumur hidup.

Ini kerana, muzium yang lebih dikenali sebagai ‘Muzium Kematian’ ini menawarkan pameran tengkorak, mayat manusia dan organ sebenar yang telah diawet.

Muzium yang kurang dikenali ini terletak di tebing sungai Chao Phraya dan berada dalam bangunan Hospital Siriraj.

Difahamkan pada awal pembinaannya, hospital ini hanyalah berfungsi sebagai pusat rawatan dan penyelidikan.

Namun sekitar tahun 1972, salah satu bahagian hospital itu diubah menjadi ruang pameran perubatan buat tontonan umum.

Koleksi barang-barang yang terdapat di dalam muzium ini boleh dikatakan agak mengerikan kerana ia menempatkan keratan tubuh serta organ manusia dan termasuk mayat pembunuh.

2. Muzium Tandas, India

5 Muzium Paling Pelik Di Dunia

Jauh di pedalaman pinggir bandar raya New Delhi, terdapat sebuah bangunan konkrit rendah berupa bangunan kecil dengan satu bilik yang panjang.

Bangunan itu dikenali sebagai Sulabh International Museum of Toilets menjadi muzium tandas pertama yang ada di dunia dan kewujudannya adalah untuk mendidik serta menggalakkan tabiat menjaga kebersihan.

Terdapat pelbagai replika dan bentuk tandas di pamerkan di dalam bangunan itu dari zaman kuno sehinggalah era moden serta contoh-contoh lawak jenaka dan sejarah yang berkaitan dengan tandas boleh didapati di muzium itu.

Koleksi sejarah tandas, dari zaman purba hingga moden disimpan di dalam muzium. Pelik kan?

3. Muzium Putus Cinta Zagreb, Croatia

5 Muzium Paling Pelik Di Dunia

Muzium putus cinta atau lebih dikenali sebagai ‘Museum of Broken Relationships ‘ terletak di Zagreb, Crotia. Pelbagai kisah mengenai putus cinta dan ditinggalkan kekasih banyak tersimpan di dalam muzium ini.

Memetik sumber, lokasinya kini kekal di bangunan Barok Kulmer yang indah, betul-betul di Upper Town iaitu tempat bersejarah Zagreb yang menjadi tumpuan para pelancong.

Di dalam Muzium Putus Cinta ini, tersimpan lebih 800 koleksi peribadi dengan setiap satu daripadanya disertakan dengan catatan ringkas tentang cerita di sebalik, tarikh dan lokasi.

Koleksi yang terdapat di dalam muzium ini merupakan sumbangan daripada individu yang patah hati.

Barang kenangan saat manis bercinta disumbangkan oleh individu yang kecewa dari seluruh negara.

4. Muzium seni hodoh, Amerika Syarikat

5 Muzium Paling Pelik Di Dunia

Muzium seni hodoh atau juga dikenali sebagai Museum Bad of Art (MOBA) ini khas bagi menghargai individu yang tidak memiliki bakat seni.

Ia terletak di Boston dan menempatkan lebih daripada 600 karya seni.

5. Muzium Rambut Avanos, Turki

5 Muzium Paling Pelik Di Dunia

Muzium ini terletak di Avanos, Cappadocia Turki bermula pada tahun 1979 dan pengasasnya ialah Chez Galip.

Memetik sumber, pada awalnya tempat ini merupakan sebuah kilang tembikar yang telah berusia 30 tahun.

Ia dibina daripada lumpur bermutu tinggi dari Sungai Merah.

Sumber berkata lagi, muzium ini bermula apabila Galip ditinggalkan oleh rakan-rakannya terutama sekali kekasihnya lalu menyebabkan dia kesunyian.

Malah difahamkan, muzium berkenaan telah menyimpan sejumlah 16,000 potongan rambut wanita yang pernah berkunjung ke situ dan setiap rambut tersebut disertakan nama, umur, alamat, hajat serta tarikh rambut diserahkan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: mynewshub

2 comments

  1. Mesti ngeri kan muzium kematian tu.. klu hati tak kuat, mau teringat2 perkara yg bukan2 smpi balik ke rumah.. trauma huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau lemah semangat lebih baik tak payah lawat hihi

      Delete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon