Wednesday, April 11, 2018

Hindari Berhubungan Intim Suami Isteri Tanpa Komunikasi Yang Baik


Kerap kali pasangan suami isteri yang telah berkahwin dalam tempoh yang lama hanya berkomunikasi sekadar bertegur sapa secara kasual tanpa benar-benar saling berbicara dari hati ke hati.

Seks tanpa komunikasi

Dan berapa kerapkah dan bila kali terakhir anda benar-benar berbicara dan berkomunikasi dengan pasangan anda?

Menceritakan aktiviti ketika berada di pejabat, perkembangan anak, atau sekadar membahas isu umum yang terjadi di lingkungan sekitar boleh sahaja untuk dijadikan sebagai bahan perbualan dengan pasangan.

Kualiti komunikasi antara pasangan turut mempengaruhi kunci keharmonian sesebuah rumahtangga yang paling menyeronokkan, tidak lain dan tidak bukan melalui hubungan seksual.

“Jadual kerja yang padat sering tidak memberikan ruang kepada pasangan untuk bertemu dan berbincang hangat.

"Tak sedikit pasangan suami isteri yang baru bertemu di atas ranjang dengan keadaan tubuh yang sudah terlalu letih untuk melakukan apa-apa selain daripada tidur,” kata Paul Hokemever, PhD., seorang perunding perkahwinan dan keluarga dari New York, AS.

Menurut Hokemever, kualiti hubungan yang baik memerlukan tahap keintiman yang hangat antara pasangan.

Keadaan ini boleh juga terjadi apabila suami isteri tersebut dikatakan memiliki komunikasi yang baik antara satu sama lain.

Oleh kerana itu, dia menyarankan untuk suami isteri agar meluangkan waktu sekurang-kurangnya 30 minit sebelum mereka masuk tidur untuk bercakap soal kegiatan harian dan sebagainya.

Hokemever mengatakan bahawa, salah satu daripada “penyakit” yang menyebabkan hubungan seksual suami isteri menjadi begitu hambar adalah kerana hilangnya komunikasi yang hangat antara pasangan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Mengapa Ada Pasangan Suka 'Hubungan Intim' Cara Ganas?

sumber: lelakisihat

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon