Tuesday, April 24, 2018

Natalie Portman Enggan Terima Anugerah Genesis Di Israel


Pelakon terkenal, Hollywood Natalie Portman membuat kejutan apabila enggan hadiri satu acara penganugerahan berprestij di Israel dan meraih hadiah bernilai AS$1 juta (RM3.8 juta).

Natalie Portman Enggan Terima Anugerah Genesis Di Israel

Beliau beri alasan tidak mahu terlibat dengan beberapa insiden menyedihkan di negara haram Yahudi itu, menurut pihak penganjur, sekali gus turut mengumumkan majlis penyampaian hadiah tersebut semalam terpaksa dibatalkan.

Israel mencetuskan kemarahan masyarakat antarabangsa sejak beberapa minggu lalu ekoran kekejaman digunakan askar rejim itu semasa bertempur dengan rakyat Palestin yang hanya bersenjatakan batu kecil di sempadan Gaza.

Setakat ini, kira-kira 31 warga Palestin berjaya dibunuh dan ratusan yang lain cedera.

Pemerintah Israel namun bertegas bahawa pihaknya terpaksa melakukan demikian konon demi melindungi sempadan daripada diceroboh.

Menerusi kenyataan dalam lamannya, yayasan yang menyampaikan Hadiah Genesis dipetik sebagai mengatakan, “Insiden di Israel baru-baru ini amat membimbangkan dan menyedihkan beliau sendiri hingga berasa tidak selesa.

“Justeru beliau agak keberatan untuk mengambil bahagian dalam sebarang acara awam yang diadakan di Israel.”

Yayasan tersebut bagaimanapun tidak pula memberikan perincian di sebalik keputusan mengejut oleh Portman itu.

Pegawai seranta Portman di Los Angeles, Amerika Syarikat juga tidak dapat memberikan sebarang respons kepada e-mel daripada pihak media tempatan yang begitu teruja meminta maklumat lanjut mengenai perkara tersebut.

“Saya berasa amat kecewa apabila mendapat tahu bahawa Portman terpengaruh dengan penyokong gerakan global BDS (Boikot, Divestasi dan Sekatan) yang dilancarkan sejak 2005,” kata Menteri Kebudayaan Israel, Miri Regev.

Sejak 2014, Hadiah Genesis sudah diberikan kepada individu cemerlang dalam bidang profesional mereka yang menjadi inspirasi kepada orang lain menerusi dedikasi mereka kepada masyarakat Yahudi dan nilai Yahudi.

Portman dilahirkan di Baitulmaqdis pada 1981, memiliki dwikerakyatan AS dan Israel.

Graduan Universiti Harvard ini yang sudah berkahwin dan ada dua anak aktif dalam bidang perfileman sejak 1992.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: 10 Artis Wanita Yahudi Paling Popular Hollywood

sumber: mynewshub

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon