Rabu, Mac 21, 2018

Sambutan Hari Senyap Sedunia, World Silent Day

Sambutan Hari Senyap Sedunia, World Silent Day disambut pada 21 Mac setiap tahun yang diasaskan dari sambutan Hari Nyepi masyarakat Bali di Indonesia sebagai acara untuk mengurangkan penggunaan elektrik dan pengeluaran gas rumah hijau yang mencemarkan bumi.

Sambutan Hari Senyap Sedunia, World Silent Day

Tradisi sambutan Nyepi di Bali ini kini ditawarkan kepada masyarakat global sebagai penyelesaian untuk mengurangkan pelepasan gas rumah hijau.

Tarikh 21 Mac dipilih kerana Equinox Utara dan Hari Hutan Sedunia, yang dikaitkan dengan Hari Air Sedunia pada 22 Mac, melambangkan kehidupan.

Walaupun anda mungkin tidak mampu duduk diam tanpa melakukan sebarang aktiviti, anda dicadangkan supaya tidak menggunakan telefon bimbit atau mengelakkan memandu motosikal atau kereta.

Sambutan Hari Senyap Sedunia adalah kempen untuk mengurangkan aktiviti yang menghasilkan gas rumah hijau, gas yang kita tahu boleh mencetuskan pemanasan global dan perubahan iklim.

Ingatlah 3 langkah mudah ketika menyambut Hari Senyap Sedunia:
  1. 21 Mac setiap tahun.
  2. Hanya empat jam antara 10 pagi hingga 2 petang.
  3. Matikan peralatan elektronik, kurangkan penggunaan kenderaan bermotor dan aktiviti yang menggunakan sumber semula jadi, menanam pokok, mengukuhkan hubungan dengan keluarga, rakan sekerja dan jiran-jiran.

Selamat menyambut Hari Senyap Sedunia.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon