Selasa, Februari 13, 2018

Sambutan Hari Radio Sedunia, World Radio Day

Sambutan Hari Radio Sedunia, World Radio Day disambut pada 13 Februari setiap tahun oleh UNESCO bagi memperingati sumbangan siaran radio walaupun menghadapi persaingan dengan teknologi lain.

Sambutan Hari Radio Sedunia, World Radio Day

Sambutan Hari Radio Sedunia mula disambut pada 3 November 2011, merupakan tanda untuk memperingati lahirnya United Nations Radio pada tahun 1946 susulan daripada cadangan Spanish Academi of Radio yang menganggap bahawa radio merupakan salah satu instrumen penting yang terlibat dalam perubahan sosial dunia.

Malaysia menjadi negara ketiga di dunia selepas Rusia dan Belanda yang mengadakan Hari Radio Malaysia bagi meraikan stesen radio yang bermula pada tahun 2009 lalu.

Radio masih lagi medium yang dinamik, reaktif dan menarik sesuai dengan perubahan di abad ke-21, masih segar dan terus disokong oleh peminat setia yang mendengar radio.

Sejarah Ringkas Radio

Sejarah awal komunikasi radio bermula pada awal tahun 1890-an, di mana Guglielmo Marconi, seorang warga Itali telah mencipta inovasi baru dari peralatan yang dicipta oleh Heinrich Herts yang meningkatkan jarak pancaran gelombang eletromagnetik serta mengisinya dengan informasi terhasil.

Kemudian, Marconi mencipta peralatan transmitter dan receiver yang mampu memindahkan informasi dari satu tempat ke tempat lain.

Pada tahun 1895, Marconi mengkombinasikan teori-teori sedia ada mengenai elektromagnetik dengan ideanya sendiri dan berjaya mengirimkan isyarat radio melalui udara dengan menggunakan gelombang elektromagnetik untuk mengirim kod dengan jangkauan jarak lebih dari 1.5 km.

Pada tahun 1901, radio penemuan Marconi telah mengirim kod menyeberangi lautan Atlantik dari tanah Inggeris ke Newfoundland.

Sehingga tahun 1912, Marconi telah mematenkan penemuan untuk menyempurnakan sistem radio ciptaannya.

Beliau mendapat anugerah nobel dalam bidang fizik dan dunia inovasi radio seterusnya mencatatkan nama sebagai orang pertama yang memperkenalkan radio.

Marconi menghembuskan nafas terakhirnya pada tahun 1937.

Pada tahun 1933, Edwin Howard Armstrong memperkenalkan sistem radio FM (Frequency Modulation) yang telah mendominasi sistem radio dan digunakan sebagai komunikasi antara bumi dan angkasa oleh NASA.

Selamat menyambut Hari Radio Sedunia.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: cikilamenari

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon