Monday, January 22, 2018

8 Pulau Dan Pantai Tempat Menarik Lokasi Percutian Di Perak


Keindahan pantai di negeri Perak pastinya menjanjikan kelainan kepada pengunjung kerana keindahan pantai semulajadinya yang sungguh memukau mata, sangat sesuai untuk merehatkan minda bersama keluarga.

Jika anda inginkan percutian yang bercirikan "Pantai dan Pulau", jangan lepaskan peluang untuk melawat ke negeri Perak.

Di sini kami senaraikan 8 Pulau Dan Pantai Tempat Menarik Lokasi Percutian Di Perak yang boleh anda lawati bersama keluarga ketika bercuti di negeri ini.

1. Pulau Pangkor

8 Pulau Dan Pantai Tempat Menarik Lokasi Percutian Di Perak

Pulau Pangkor merupakan pulau ketiga terbesar di Malaysia yang terletak di negeri Perak, pulau yang cantik dengan pemandangan yang menawan ini menjadi salah satu destinasi pelancongan utama di Malaysia.

Di Pulau Pangkor terdapat beberapa pantai yang bersih dan indah serta air lautnya yang biru kehijauan seperti Pantai Pasir Bogak, Teluk Nipah, Coral Beach dan juga Teluk Belanga.

Selain itu, terdapat pelbagai aktiviti sukan air yang anda boleh cuba seperti snorkelling, scuba driving, berkayak, memancing, menaiki banana boat, jet ski dan banyak lagi.

Bagi pengunjung yang ingin menjelajah keseluruhan pulau tidak perlu risau kerana terdapat perkhidmatan sewa kereta, teksi, motosikal dan juga basikal.

2. Pulau Giam

8 Pulau Dan Pantai Tempat Menarik Lokasi Percutian Di Perak

Pulau Giam merupakan salah satu daripada pulau-pulau kecil di Pangkor, sering menjadi tumpuan pelancong yang gemarkan aktiviti seperti snorkelling dan berkayak.

Pengunjung boleh menyewa kayak dengan harga RM10.00 per sejam untuk berkayak dari Teluk Nipah ke Pulau Giam.

Aktiviti ini pasti mengujakan para pengunjung kerana dapat melihat air laut yang jernih seakan kristal, dengan pelbagai jenis hidupan laut serta terumbu karang yang banyak terdapat di sini.

Pengunjung juga boleh melakukan aktiviti riadah bersama keluarga seperti berkelah dan bersantai sepanjang pantai.

Selain itu, tarikan utama di sini ialah terdapat batu besar di tepi pantai yang menyerupai penyu dan kepala buaya.

3. Pulau Mentagor

Bagi anda yang meminati aktiviti sukan air yang lasak jangan terlepas peluang untuk mencuba menaiki matrix boat, hanya terdapat di Pulau Mentagor, menjanjikan keseronokan yang mengasyikkan.

Selain itu, di Pulau Mentagor juga terdapat tarikan yang unik iaitu batu besar di tepi pantai yang menyerupai ikan paus dan landak laut.

4. Pantai Ban Pecah

8 Pulau Dan Pantai Tempat Menarik Lokasi Percutian Di Perak

Pantai Ban Pecah yang terletak di kawasan Parit Buntar, merupakan sebuah pantai rekreasi yang terkenal di kalangan penduduk setempat untuk beristeri rehat.

Kawasan pantai yang landai dan disulami dengan bongkah-bongkah batu di sepanjang pesisir pantainya begitu menarik perhatian.

Bongkah batu ini disusun bagi mengekang hakisan ombak. Jika anda seorang kaki pancing, di sini juga terdapat sebuah pelantar memancing yang telah dibina khas untuk pengunjung berteduh dari terik matahari.

Di sini juga terkenal dengan sajian mi udang Tanjung Piandang dan kari ikan sembilang yang tidak asing lagi oleh penduduk setempat untuk menjamu selera.

5. Pulau Sembilan

8 Pulau Dan Pantai Tempat Menarik Lokasi Percutian Di Perak

Pulau Sembilan merupakan antara 9 buah pulau kecil yang terletak di daerah Manjung, Perak. Pulau ini menjadi tumpuan dan tarikan kepada pelancong untuk mencuba aktiviti memancing, snorkelling atau scuba driving.

Di Pulau ini juga pengunjung dapat melihat terumbu karang dan pelbagai jenis hidupan marin yang eksotik.

Bagi anda yang ingin bermalam di sini jangan risau kerana terdapat kemudahan perkhidmatan sewa khemah dan juga pondok kecil untuk berehat dan melihat keindahan persekitaran pantai ini.

Pulau Sembilan juga terkenal dengan ‘blue tears’ yang dapat dilihat pada malam hari hasil daripada bioluminescent phytoplankton.

6. Pantai Pasir Panjang

8 Pulau Dan Pantai Tempat Menarik Lokasi Percutian Di Perak

Salah sebuah pantai di Segari yang merupakan pantai paling panjang di Daerah Manjung. Pantai sepanjang 6 kilometer ini menjadi tempat untuk penyu bertelur disebabkan permukaan pasir pantainya yang halus, pohon yang merimbun dan bebas daripada gangguan.

Lokasi ini juga dikawal selia oleh sebuah pusat pemuliharaan iaitu Pusat Pengurusan Penyu Segari bagi menjaga kesinambungan kehidupan penyu.

Selain itu, Pantai Pasir Panjang juga merupakan tempat yang strategik untuk melihat anak bulan bagi menentukan permulaan bulan Ramadhan, Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.

7. Teluk Senangin

8 Pulau Dan Pantai Tempat Menarik Lokasi Percutian Di Perak

Teluk Senangin merupakan sebuah kawasan peranginan yang popular di kalangan penduduk setempat untuk beriadah, beristirahat dan berkelah bersama keluarga.

Terkenal dengan tarikan pasir pantainya yang halus, bersih dan laut yang berombak kecil sesuai untuk melakukan aktiviti air.

Terdapat pelbagai kemudahan telah disediakan di sini seperti tempat penginapan yang banyak, restoran dan kedai cenderamata.

Selain itu, pengunjung juga boleh melakukan aktiviti air seperti memancing, banana boat, sukan pantai dan banyak lagi.

Bagi pengunjung yang ingin lari dari kesibukan kota untuk mencari ketenangan, suasana pantai di Teluk Senangin yang damai dan indah ini pasti tidak akan menghampakan anda.

8. Teluk Batik

8 Pulau Dan Pantai Tempat Menarik Lokasi Percutian Di Perak

Teluk Batik terletak 7 kilometer dari pelabuhan atau jeti Lumut, Perak. Merupakan sebuah pantai yang cukup menarik dengan pasir pantainya yang halus, cantik, landai dan luas sangat sesuai untuk aktiviti sukan pantai seperti bola tampar, perkhemahan dan juga hari keluarga.

Beberapa chalet dan resort juga terdapat di sini seperti Marina Cove Resort dan Teluk Batik Resort untuk penginapan anda.

Teluk Batik cukup menarik kerana air lautnya yang jernih dan ombak yang tenang sesuai untuk aktiviti mandi laut.

Tidak hairanlah bila tiba musim cuti sekolah Teluk Batik menjadi sasaran ramai pengunjung untuk bercuti.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: 14 Lokasi Menarik Percutian Syurga Pencinta Haiwan Di Perak

sumber: maisinggah

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon