Sunday, November 12, 2017

Sambutan Hari Penyakit Paru-Paru Berair Sedunia, World Pneumonia Day


Sambutan Hari Penyakit Paru-Paru Berair Sedunia, World Pneumonia Day disambut pada 12 November setiap tahun dalam forum tahunan untuk seluruh dunia bersama-sama menuntut tindakan dalam memerangi penyakit paru-paru.

Paru-Paru Berair

Lebih dari 100 organisasi yang mewakili kepentingan kanak-kanak bergabung sebagai Gabungan Global terhadap Pneumonia Kanak-kanak untuk mengadakan Hari Pneumonia Dunia pertama pada 2 November 2009.

Pneumonia (paru-paru berair) adalah penyakit yang boleh dicegah dan dirawat yang menyerang 155 juta kanak-kanak di bawah 5 tahun dan membunuh 1.6 juta setiap tahun.

Ini menjadikan penyakit paru-paru sebagai pembunuh nombor 1 kanak-kanak di bawah usia 5 tahun, mengatasi AIDS, malaria dan campak sekalipun jika digabungkan.

Malangnya, kebanyakan orang tidak sedar jumlah kematian akibat jangkitan paru-paru kerana penyakit paru-paru kurang diberi keutamaan dalam agenda kesihatan global dan jarang menerima liputan media berita.

Hari Penyakit Paru-Paru Berair Sedunia membantu membawa krisis kesihatan ini kepada perhatian orang ramai dan menggalakkan pembuat dasar dan penganjur untuk memerangi penyakit berbahaya ini.

Selamat menyambut Hari Penyakit Paru-Paru Berair Sedunia.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon