Wednesday, November 01, 2017

Pakar Akui Lap Najis Guna Tisu Tandas Tidak Bersih


Pakar memberi amaran bahawa tisu tandas tidak membantu langsung dalam membersihkan najis walaupun perkara itu diamalkan sebilangan besar masyarakat seluruh dunia.

Tisu

Menurut beberapa doktor, mengesat bahagian anus terlalu kerap akan menimbulkan masalah kesihatan seperti luka di bahagian itu dan jangkitan saluran kencing, lapor akhbar Britain, Daily Mail.

Amalan ini khususnya dipraktikkan oleh masyakarat di Amerika Syarikat, meskipun negara-negara maju lain seperti Jepun, Korea Selatan, United Kingdom dan Jerman sudah pun menyediakan paip semburan air di dalam tandas mereka bagi tujuan pembersihan diri.

Rose George, penulis buku The Big Necessity: The Unmentionable World of Human Waste and Why It Matters, menjelaskan mengapa menggunakan tisu tandas tidak membantu dalam membersihkan punggung selepas membuang air besar.

“Saya dapati ianya mengejutkan apabila jutaan manusia berjalan dengan anus yang kotor dan menganggapnya benar-benar sudah bersih.

"Tisu tandas hanya ‘mengalihkan’ najis itu, tapi tidak membuang najis tersebut,” kata George.

Malah, selebriti ternama antarabangsa seperti penyanyi Will.i.am daripada kumpulan Black Eyed Peas, Will Smith, Terence Howard dan Gwiyneth Paltrow turut mengesyorkan agar orang ramai menggunakan tisu lembap untuk membersihkan anus mereka supaya lebih bersih.

Secara logiknya, mengelap dubur secara agresif menggunakan tisu tandas akan mengakibatkan kerengsaan pada bahagian tersebut seperti bisul dan buasir.

Bisul dubur terjadi apabila terdapat luka di bahagian dalam rektum dan boleh menyebabkan pendarahan atau kesakitan ketika membuang air besar.

Buasir adalah urat dan tisu yang bengkak di rektum dan dubur. Penyakit ini lebih serius berbanding bisul dan adakalanya lebih susah untuk dirawat.

Buasir luaran pula berlaku di sekitar pembukaan dubur dan biasanya terjadi oleh kerana kawasan itu dilap dengan agresif, namun ianya boleh dirawat dengan krim atau ubatan.

Oleh itu, pakar kesihatan di AS mengesyorkan agar setiap tandas dilengkapi dengan penyembur air bagi membiasakan orang ramai membersihkan dubur dan bahagian sulit mereka menggunakan air supaya lebih bersih.

Jika tidak bersih, bakteria akan lebih mudah menjangkiti saluran kencing seseorang terutamanya wanita.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Saintis Sahkan Najis Manusia Mengandungi Emas!

sumber: mynewshub

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon