Tuesday, November 14, 2017

Khasiat Daun Sukun Menyembuhkan Penyakit Kencing Manis (Diabetes)


MANFAAT DAUN SUKUN. Daun sukun sering dijadikan sebagai ubat tradisional kerana dipercayai memiliki manfaat dan khasiat yang sangat baik untuk tubuh, terutamanya bagi pesakit Diabetes, gula darah atau kencing manis.

Khasiat Daun Sukun Menyembuhkan Penyakit Kencing Manis (Diabetes)

Kami sebenarnya sangat tertarik untuk berkongsi artikel ini kerana mendengar sendiri pengakuan anak seorang pesakit kencing manis yang berjaya sembuh sepenuhnya setelah mengamalkan meminum air rebusan daun sukun, namun tetap mengamalkan ubat-ubatan yang dibekalkan oleh hospital.

Menurut beberapa kajian yang dijalankan oleh pengamal perubatan, daun sukun memiliki kandungan zat yang sangat luar biasa untuk kesihatan tubuh badan seperti vitamin B1, vitamin B2, protein, lemak, vitamin C, kalsium, karbohidrat, zat besi dan asam amino.

Selain itu, terdapat juga kandungan lain dalam daun sukun seperti hidrosianat, asetilcolin, tannin serta riboflavin yang dapat membantu tubuh menangkis beberapa penyakit berbahaya.

Kajian juga pernah dilakukan oleh pakar perubatan di Amerika Syarikat (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/20931077/) dan hasil dari kajian tersebut membuktikan daun sukun berguna sebagai ubat anti diabetes secara kajian makmal menggunakan enzim Alfa Glukosasidase.

Enzim Alfa Glukosasidase diperlukan dalam proses pembentukan glikoprotein, disebut sebagai enzim kunci dan berada pada tepi permukaan sel usus. Enzim ini berperanan penting dalam proses metabolisme karbohidrat.

Dalam prosesnya, Enzim Alfa Glukosasidase menguraikan karbohidrat dalam usus dan menukarkannya menjadi glukosa.

Indikator dari proses ini yakin sel yang menghambat aktiviti enzim menunjukkan bahawa proses tersebut berpotensi sebagai anti diabetes dengan menurunkan kadar gula dalam darah pada tubuh manusia.

Khasiat Daun Sukun Menyembuhkan Penyakit Kencing Manis (Diabetes)

Cara merebus daun sukun untuk pesakit diabetes (kencing manis):
  • Ambil sukun tua, tidak cacat dan di petik terus dari pokok supaya hasil yang bakal diperolehi lebih baik.
  • Jemur daun sukun di bawah terik matahari sehingga kering.
  • Rebus daun sukun yang sudah kering berisi 2 liter air di dalam cerek. Sebaik-baiknya gunakan cerek yang terbuat daripada tanah liat atau stainless steel. Hindari penggunaan cerek daripada aluminium, kerana kandungan pada alumunium dikatakan boleh menimbulkan reaksi yang buruk bagi kesihatan.
  • Rebuslah sehingga air tinggal separuh atau kira-kira 1 liter.
  • Tambahkan lagi air sebanyak 1 liter dan rebus sehingga air tinggal separuh.
  • Tunggu air rebusan daun sukun suam.
  • Kemudian, minum air rebusan daun sukun secara rutin untuk merawat penyakit diabetes.
  • Minum rebusan air daun sukun satu gelas pagi, tengahari dan malam secara rutin.
  • Air daun sukun yang tidak habis boleh disimpan dalam termos atau botol plastik dan simpan dalam peti sejuk.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: 10 Khasiat Daun Sukun Merawat Penyakit Kronik

sumber: ahlinyaobatmaag

1 comment

  1. info yang bagus untuk pesakit diabetes, malah boleh dijadikan amalan untuk mengelakkan penyakit berbahaya ni, tp malangnya masy kita nak amalkan minuman sihat ni bila dah x sihat.. uwaaa

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon