Tuesday, November 28, 2017

6 Petua Nampak Lebih Muda Tanpa Botox

Loading...

Ramai yang inginkan wajah mereka kelihatan 10 ke 20 tahun lebih muda berbanding umur sebenar. Tak kurang juga ada yang sanggup cucuk botox untuk menghilangkan kedut yang mula muncul di wajah seiring bertambahnya usia.

6 Petua Nampak Lebih Muda Tanpa Botox

Tapi hakikatnya jika ingin kelihatan lebih muda, ia bukan hanya memerlukan penjagaan luaran tapi juga disiplin diri dalam menjaga aspek mental dan kesihatan dalaman.

Yang penting konsisten dan istikhamah mengamalkan 5 perkara berikut:

1. Buang kepercayaan mitos bahawa makin tua diri kita, makin tak berguna

Apa yang kita fikir, itulah diri kita. Para ilmuan berpendapat jika kita percaya ketajaman akal makin berkurang bila umur menuju senja, maka itulah yang akan benar-benar berlaku.

Professor Becca Levy, pemegang Ph.D dan penyelidik dalam bidang kesihatan umum dari Universiti Yale mendapati pengaruh psikologi dan persepsi tentang pertambahan umur memberi kesan besar kepada kesihatan mental dan fizikal seseorang individu.

Mereka yang berpandangan negatif mengenai penuaan memberi keputusan ujian yang lebih teruk berbanding mereka yang berpandangan positif dan menerima umur yang bertambah sebagai satu perjalanan hidup yang harus dihargai.

Dari penelitian Professor Becca juga, individu berusia lanjut dengan persepsi positif mampu hidup 7 tahun lebih lama berbanding mereka yang negatif. Kesimpulannya, terima diri kita seadanya, hargai perubahan dan sayangi diri kita.

Peningkatan usia seharusnya diterima sebagai sebahagian daripada perubahan hidup yang harus dinikmati. Lagipun hidup adalah satu perjalanan, just enjoy the ride.

2. Latih diri bersikap positif

Bersikap positif perlukan latihan dan sebaiknya dimulakan seawal yang boleh. Dalam erti kata lain, latih mental dan hati kita dengan cara membaca dan melihat sesuatu yang positif setiap hari.

Dan di waktu yang sama berusahalah untuk bersangka baik, setiap hari. Ia bukan satu perkara yang mudah untuk berubah bila sudah terlalu lama kita dihidangkan dengan kisah sedih, kemalangan, kematian dan persekitaran yang mengundang kemarahan.

Tapi di akhirnya tetap hanya diri sendiri yang harus memilih sisi hidup mana yang mahu kita lihat – negatif atau positif.

Sejak tahun 1986, David Snowdon dari Universiti Kentucky telah meneliti dan membuat kajian bagi mendapatkan hubungkait antara kesihatan mental dan pertambahan usia.

Salah satu penemuannya adalah keadaan emosi positif pada usia tua dapat membantu menghilangkan rasa cemas dan di waktu yang sama memanjangkan umur seseorang individu.

Dalam erti kata lain, sikap positif bukan hanya dapat memanjangkan umur, ia juga dapat membuat kita hidup lebih gembira dan seterusnya melambatkan proses penuaan.

Sentiasa ceria dan cergas adalah antara rahsia kelihatan lebih muda.

3. Sentiasa asah otak dan pemikiran kita

Kajian oleh Dr. Yakov Stern, ketua bahagian Cognitive Neuroscience di Sergievsky Center, Universiti Columbia menunjukkan individu yang terus bergiat aktif di hari tua sama ada melalui pendidikan, pekerjaan dan apa saja hobi yang menggerakkan otot dan badan dapat mengurangkan risiko nyanyuk (Alzheimer) sebanyak 35% ke 40%.

Merangsang minda dengan permainan seperti teka silang kata, sudoku, catur dan apa saja aktiviti yang memerlukan kita menyelesaikan masalah dan mengatur strategi dapat merendahkan risiko penyakit Alzhemer.

Membaca buku motivasi dan melakukan aktiviti yang dapat meningkatkan kualiti diri serta pemikiran turut mempengaruhi cara kita melihat dunia.

Ini akan menjadikan kita lebih menghargai hidup, sentiasa bersemangat dan mempunyai sebab untuk melalui hari tersebut dengan lebih baik.

4. Bersenam

Sama ada berlari, mengeluarkan peluh di gym atau sekadar berjalan kaki, bersenam sememangnya memberi kesan yang baik dari sudut mental (dalaman) dan fizikal (luaran).

Selain menjadikan jantung lebih sihat, bersenam juga dapat mencegah risiko penyakit darah tinggi, strok, diabetes, mengawal berat badan, mengurangkan stress dan risiko tulang reput. Bila bersenam, badan mengeluarkan bahan kimia yang dipanggil endorfin.

Endorfin ini berinteraksi dengan reseptor di otak, dan ini akan mengurangkan persepsi badan terhadap kesakitan.

Endorfin juga mencetuskan perasaan positif dalam badan, sama seperti morfin. Ini secara langsung akan meningkatkan keyakinan diri dan menjadikan hidup lebih ceria.

5. Makan buah-buahan dan makanan anti oksida

Antara makanan yang dikenal pasti kaya anti oksida adalah buah-buahan berrie seperti blueberry, blackberry, strawberry, raspberry, cranberry dan kismis merah yang sangat kaya dengan vitamin antioksidan dan mineral.

Tapi bagaimana pula dengan buah tempatan? Manggis merupakan antara buah tempatan yang diakui mengandungi anti oksida yang tinggi.

Buah-buahan tempatan lain seperti rambutan, langsat, duku, mangga dan durian juga mempunyai berbagai vitamin, mineral dan serat yang dapat membantu memberi kesihatan yang lebih baik.

Dr. Mehmet C. Oz, M.D., salah seorang penulis buku Staying Young: The Owner’s Manual for Extending Your Warranty berkata salah satu cara untuk kelihatan lebih muda adalah dengan menjaga kesihatan penghadaman.

Untuk menjaga sistem penghadaman ini, badan kita memerlukan 25 gram serat setiap hari. Serat bekerja dengan menjaga semua nutrisi yang dimasukkan ke dalam tubuh dan melepaskan nutrisi tersebut bila ia diperlukan.

Antara bahan semulajadi yang mengandungi serat adalah sayur kobis, brokoli, tomato, sawi, bayam dan keledek.

6. Bekalkan badan dengan kolagen

Kajian menunjukkan penghasilan kolagen oleh badan berkurang pada kadar 1.5% setiap tahun selepas kita berumur 25 tahun.

Dan apabila umur meningkat antara 45 hingga 50 tahun, badan kita akan kehilangan hampir separuh daripada kolagen yang ada.

Ini menyebabkan kulit menjadi longgar, kendur, hilang lemak, nipis dan kasar. Jika kita mahu kulit kekal sihat dan anjal, maka kita perlu mengambil makanan yang boleh membantu meningkatkan kolagen di dalam badan.

Antara makanan yang dikenalpasti dapat meningkatkan pengeluaran kolagen oleh badan adalah produk berasaskan soya, sayur-sayuran hijau dan berwarna gelap, kekacang, buah-buahan dan sayuran berwarna merah seperti tomato dan lobak merah, serta buah yang mengandungi vitamin C seperti oren dan buah prune.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thevocket

1 comments so far

Gaya hidup sihat seperti bersenam dan jaga pemakanan memang boleh buat kita nampak muda.

Cuma sekarang ni banyak nak cantik dan nampak mudah dengan segera namun masih mengamalkan gaya hidup tak sihat..

Lagipun makanan sekarang banyak bahan-bahan pengawet dan sangat manis hanya untuk mengaut keuntungan berganda..

Memang susah untuk disiplinkan diri apabila kita dikelilingi dengan budaya macam tu .>.<

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon