Wednesday, October 04, 2017

Sambutan Hari Haiwan Sedunia, World Animal Day


Sambutan Hari Haiwan (Binatang) Sedunia, World Animal Day disambut pada 4 Oktober setiap tahun ntuk meningkatkan status dan taraf kebajikan haiwan di seluruh dunia.

Hari Haiwan

Sambutan Hari Haiwan (Binatang) Sedunia adalah untuk menyatukan pergerakan kumpulan kebajikan haiwan, menggerakkannya menjadi kuasa global untuk menjadikan dunia sebagai tempat yang lebih baik untuk semua haiwan.

Hari Haiwan (Binatang) Sedunia diraikan dengan cara yang berbeza di setiap negara, tanpa mengira kewarganegaraan, agama atau ideologi politik.

Melalui peningkatan kesedaran dan pendidikan kita boleh mewujudkan dunia di mana haiwan sentiasa diiktiraf sebagai makhluk yang sihat dan memerlukan perhatian untuk menjaga kebajikan mereka.

Sejarah Sambutan Hari Haiwan (Binatang) Sedunia

Hari Haiwan Sedunia berasal dari ilham seorang penulis Jerman dan penerbit majalah Mensch und Hund, Man dan Anjing Heinrich Zimmermann.

Beliau menganjurkan Hari Haiwan Sedunia pertama pada 24 Mac 1925 di Istana Sukan di Berlin, Jerman. Lebih 5,000 orang menghadiri acara pertama ini.

Acara ini pada asalnya dijadualkan pada 4 Oktober, untuk menyesuaikan dengan hari perayaan Saint Francis of Assisi, namun tempat itu tidak bersedia pada hari tersebut.

Acara itu kemudiannya dipindahkan ke tarikh 4 Oktober untuk kali pertama pada tahun 1929 dan pada mulanya hanya disambut di Jerman, Austria, Switzerland dan Czechoslovakia.

Setiap tahun Zimmermann berusaha dengan gigih untuk mempromosikan Hari Haiwan Sedunia.

Akhirnya, pada bulan Mei 1931 di kongres Perlindungan Haiwan Antarabangsa di Florence Itali, usulnya untuk menjadikan 4 Oktober sebagai sambutan Hari Haiwan Sedunia, telah diterima sebulat suara dan diterima pakai sebagai resolusi.

Hari ini, Sambutan Hari Haiwan Sedunia adalah peristiwa global yang menyatukan pergerakan perlindungan haiwan, yang diketuai dan ditaja oleh amal kebajikan haiwan di UK, Yayasan Naturewatch sejak tahun 2003.

Selamat menyambut Hari Haiwan Sedunia.

BACA INI JUGA: Sambutan Hari Penyu Sedunia, World Turtle Day

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon